מבוא: הבהרת הנושא

עמוד:10

ברם , כל אלה אינם אלא רמזים גרידא . אין וייטהר שוקד על הבהרת עמדתו כלפי מסורתה של תורת הקאטיגוריות . אין הוא מגלה את דעתו על מערכי הקאטיגוריות הקלאסיים ועל דרכי כינונם . דבר זה ראוי לציון משום שיחס מעין זה למסורת הפילוסופית איננו אופייני לוייטהד ; אדרבה . הדיון המפורט על העקרונות שנכללו ביסכימה הקאטיגוריאלית' מתנהל תוך התייחסות מתמדת לרעיונות הגדולים של המסורת הפילוסופית המערבית , ואין מושגי יסוד רבים של שיטת וייטהר , שאת משמעותם מנסה הוא לגבש במנותק לגמרי מן הדיונים הפילוסופיים המסורתיים . משעמדתי על עובדה זו לא יכולתי שלא להעלות את ההשערה , כי היעדר הסבר לדרכו של וייטהר בתורת הקאטיגוריות עלול לשמש מכשול רציני בדרך להבנה יסודית הן של 'הסכימה הקאטיגוריאלית' כנתינתה והן של המשנה הפילוסופית של וייטהר בכללותה . בשלב זה של גיבוש הנושא נצטייר לי עדיין כבעיה פרשנית גרידא : חיפשתי מפתח להבנת מערך הקאטיגוריות של וייטהר . בחיפושי אלה הלכתי בשני כיוונים . הכיוון האחד הוביל 'לעומק' ' לרקע ההיסטורי של תורת הקאטיגוריות , והכיוון האחר היה נטוי 'לרוחב — ? לעבר נסיונות בני זמננו להצבת מערך של קאטיגוריות במרכזה של השיטה הפילוסופית . משימתי הראשונה היתה אפוא להבין את תורת הקאטיגוריות בפרספקטיבה היסטורית , לעמוד על גלגוליה של תורה זו במסורת הפילוסופית המערבית . הלכתי בנקודה זו בעקבות טרנדלנבורג , ההיסטוריון החשוב ביותר של בעיית הקאטיגוריות . טרנדלנכורג טוען כי ניתן להצביע על שלוש נקודות מיפנה מכריעות בהתפתחותה של תורת הקאטיגוריות , ואלה הם מערכי הקאטיגוריות של אריסטו , קאנט והיגל . קבעתי לי טענה זו כאבן פינה במאמצי לקביעת הפרספקטיבה ההיסטורית של תורת הקאטיגוריות . אף הכיוון האחר של חיפושי היה כרוך בהכרעה מצמצמת . בפילוסופיה של ימינו משתמשים הוגים לא מעטים במונח 'קאטיגוריה' כבמונח פילוסופי מיוחד , שמשמעותו ניזונה במידה זו או זו מן המסורת . התומיסטים , הפינומינולוגים , הניאו קאנטיאנים , ואף אי אלה מן הפוזיטיביסטים , מרבים להפוך בו במושג זה . ואולם ענייני לא היה בשימוש סתם במונח קאטיגוריה בדיון הפילוסופי . התכוונתי לשיקול הפילוסופי המחייב כינון מערך של קאטיגוריות , או ניסוח תורת קאטיגוריות , לשם הצבתם המפורשת במרכזה של המשנה הפילוסופית . ושיקול מעין זה גיליתי אצל אחד בלבד—נוסף על וייטהר—מבין חשובי הפילוסופים של המאה שלנו , הוא ניקולאי הארטמאן . הארטמא ן עוסק במישרין בפיתוחה של תורת קאטיגוריות , ( Kategorienlehre ) ואין הוא חושש להעמיד תורה מגובשת זו במרכז האונטולוגיה שלו . שלא

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר