תוכן העניינים

עמוד:ח

הרצאה ארבע עשרה וחמש עשרה ערך חיי הקדושה ( בעמודים 213 עד ( 248 יש למ 1 ד את חיי הקדושד , מבחינת ערכו האנושי של פריים — יש לדון גם על מציאותו של האלוהים — אמפיריות אינה ספקנות — דת אישית ושבטית — גלמודותם של מייסדי דתות — שחיתות מלווה הצלחה — גילויי ההפרוה — מסירות מופרזת , כקנאות ובהתרכזות תיאופאתית — טהרה מופרזת — מידת רחמנות מופרזת — התנהגותו של אדם מושלם הולמת רק סביבה מושלמת — הקדושים הם נושאי הלפידים של אמונה באדם — גילויי הפרזה במידת הפרישות — פרישות וחיים היר 1 איים — מיליטאריזם וחיי עניות מדעת — הצדדים החיוביים והשליליים בחיי הקדושה — אנשים קדושים לעומת אנשים חזקים — תפעולם החברתי — מבחינה מופשטת , הקדוש הוא העליון שבטיפוסי האדם , אלא שבתנאים הקיימים עלול הוא להכזיב — בעיית האמת התיאולוגית . הרצאה שש עשרה ושבע עשרה מיטסיציזם ( בעמודים 249 עד ( 281 הגדרת המיסטיציזם — ארבעה סימנים של מצב מיסטי — הללו מהווים שטח תודעה מיוחד — דוגמאות של דרגותיהם הנמוכות — המיסטיציזם והאלכוהול — "ההתגלות האנסתיטית" — המיסטיציזם הדתי — מראות טבע — תודעת האלוהים — "התודעה הקוסמית — '' י 1 גה , — המיסטיציזס הבודהיסטי — הסופיות — בעלי מסתורין נוצריים — רגש ההתגלות — תוצאות מעודדות של מצבים מיסטיים — תיאורם על ידי שלילית — רגש האחדות על המוחלט המיסטיציזם והמוסיקה — שלוש מסקנות : ( א ) מצבים מיסטיים יש להם כוח אוטוריטה לגבי בעליה ? , ( ב ) אולם לא לגבי אחרים ; ( ג ) אף על פי בן הם מפגרים את האוטוריטה המיוחדת של התודעה השכלתנית - הן משמשות סעד להיפותיזות מוניס » ת ואופטימיסטיתהרצאה שמונה עשרה פילוסופיה ( בעמודים 282 עד ( 299 הרגש הוא העמוק שבמקורות הדת והפילוסופיה היא תפעול משנה — האינטלקטואליים מתיימר לבנות את מושאי הדת מתוך עובדות בלתי סובייקטיביות — תיאולוגיה דוגמאטית — הפראגמאטיזם כאבן בוחן של ערך המושגים — הערך המעשי לתאריו המיטאפיסים של האלוהים — תאריו המוסריים מוכחים על ידי נימוקים פסולים ; תמוטת התיאולוגיה השיטתית — האידיאליזם הטראנסצנדנטאלי ! עיקריו — מובאים מדברי ג'והן קיירד — מה יכולה הפילוסופיה , על ידי שתיהפך למדע דתות , לפעול למען הדת ?

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר