מבוא: מרקוס אורליוס ויצירתו

עמוד:14

הוא ] כלומר , החכם [ מתחרה עבור הגדול בפרסים : לא להינזק על ידי שום רגש ; הוא נטבל במעמקי הצדק ובלב שלם מקבל את כל הקורה לו , כל אשר נגזר עליו . ) 3 . 4 . 3 ) השגת מטרות אלה היא מאבק תמידי של האדם ברשמי המציאות ובהיפעלויותיו שלו ; רק " היסוד המושל" שבאדם יוכל להם . אמנם ההתמודדות היא קשה ומפרכת : התכתשות בין הגוף החומרי , התענוגות , המכאובים ודעות הזולת לבין השיפוט הקפדני של האדם עצמו ; יש לוודא כי ידו של שיפוט זה תהיה תמיד על העליונה , כי בו טמון השחרור האמיתי מכל התלאות , חומריות ורוחניות גם יחד . לעתים תכופות מרקוס הוגה ביקום ועומד על שתי האפשרויות למהותו של זה : " השגחה או אטומים" . ( 4 . 3 . 2 ) למעשה הוא מציב כאן את ההשקפה האפיקוראית ( אטומים ) ואת ההשקפה הסטואית ( השגחה ) זו מול זו . הוא דבק בגישה הסטואית , כי הכול נתון להשגחה עליונה ומיטיבה הדואגת לסדרי עולם . הוכחה לכך נמצאת באדם עצמו : " כלום אפשר שבך יתקיים הסדר אך בכול תשרור מהומה . ( 4 . 27 ) " ? הנה כי כן , האדם והיקום חד הם ; הלא אותם היסודות מרכיבים הן את היקום הן את האדם וכל תהליכי השינוי המקיימים את העולם , מתקיימים באדם עצמו ומקיימים אותו . זאת ועוד , האל המשגיח על כל העולם נמצא אף בכל בן אנוש והוא אותו " יסוד , "מושל חלק האלוה שבאדם : אך אם שום דבר אינו נראה נעלה יותר מהאלוהות עצמה השוכנת בך , אשר מכפיפה למרותה את דחפיך האישיים ובודקת את הגיגיך , אחר שהרחיקה עצמה מפיתויי החושים ... 10 ראו גם . 12 . 9 , 11 . 38 , 7 . 61

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר