פרק ראשון: המשוררות באות

עמוד:13

שתרמו תרומה משלהן לעיצוב הסיפורי של ההוויי הארצישראלי החדש : נחמה פוחצ'בסקי , חמדה בן יהודה , איטה ילין , יהודית הררי ואחרות . ( הופיעה אפילו המבקרת והמםאית העברית הראשונה , חווה שפירא , שמאמריה ורשימותיה וכן סיפורים משלה נדפסו ( תחת הפסבדונים ה"נשי" המוצהר : "אם כל ( "חי בכתבי העת שיצאו בעריכת מקרבה ומעודדה , דוד פרישמן . אבל הופעת משוררת עברית היתה אז , כנראה , בלתי אפשרית - מסיבות שראוי כמובן , לתהות עליהן . בראשית שנות העשרים נעשתה הופעה כזאת - לפתע פתאום - לא רק אפשרית אלא אפילו זמינה . בבת אחת הוסר איזה מחסום , נפתחו שערים שהיו נעולים . תוך שנתיים , לא יותר , הופיעו על בימת הספרות ארבע משוררות בולטות ואליהן נלוו גם משוררות נוספות , שלא הטביעו רישום עמוק . הבולטות היו רחל בלובשטיין ואסתר ראב בארץ ישראל ואלישבע ז'ירקובה ביחובסקי ויוכבד בת מרים ( זילניאק ) במזרח אירופה . בצידן הופיעה גם משוררת כבת חמה ( מלכה שנטמן , ( שפרסמה באמצע שנות העשרים מניין וחצי שירים ולא יספה משום שנותרה בברית המועצות , שבה הוטל איסור מוחלט על היצירה בעברית - בניגוד לאלישבע ובת מרים שיצאו משם בעוד מועד . בירושלים פרסמה שיר ראשון ( ב ( 1922 משוררת בשם מרים וילנסקי , שאמנם לא הותירה חותם עמוק בשירה "למבוגרים" אך נעשתה לימים - כמרים ילךשטקליס - לאחת הדמויות הבולטות בקרב יוצרי השירה לילדים . הופיעו גם נשים כותבות שירים , שפרסמו שיר אחד או שנים , כגון מיךה ? רחי , ששירה "גאה ועזובה בכיתי " ... נדפס יחד עם שיריו הראשונים של יצחק למדן בחוברת הרביעית של כתב העת . "הדים" אכן , כל כתבי העת היו פתוחים עתה לרווחה בפני משוררות נשים . עורכים ותיקים וצעירים קיבלו ברצון כתבי יד שלהן , ולעתים אף נדמה , כי המשוררות היו "מחוזרות" על ידי העורכים , ששמחו להפגין מעל בימות כתבי העת שלהם את תמיכתם בהופעה ה"סנםאציונית" של שירת הנשים העברית . נערות "עבריות" כותבות שירים נתקבלו עתה ברצוךטוב ובמחוות עידוד מכל צד . אחת מהן , תלמידת הגימנסיה העברית בקובנה , דיווחה ( בקיץ ( 1926 לחברתה מה ששמעה מפי הסופר המורה הוותיק ישראל שף , שבו נתקלה בעת שהותה בקייטנה ואף קראה לפניו תרגום של שיר מאת א . בלוק . שף יעץ לה שתשלח את שיריה ותרגומיה , "העולם"ל וקבע " שלבחורה אין צורך בפרוטקציה , כי הירחונים משתדלים לתת את האפשרות לנשים להדפיס את . "יצירותיהן הנערה בת החמש עשרה , לאה . 3 ראה מכתבה של לאה גולדברג למינה לנדאו מן ה 30 . 7 . 26 בספרו של טוביה ריבנר , לאה גולדברג - מונוגרפיה , הוצאת ספרית פועלים , הקיבוץ המאוחד ומכון כ"ץ לחקר הספרות העברית , תל אביב , 1980 עמ' . 13 ריבנר טעה בשם המורה הסופר המוזכר במכתב ופיענח אותו מכתב היד של המשוררת כשץ ; אלא שהמדובר הוא

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר