אינני כאן ג'ורג' פולדס: אמן שניצח את גורלו

עמוד:12

התקופה . אמנם פולדס גר בפריז ולמד בבית הספר לאמנויות יפות כשצייר את הדיוקנאות העצמיים הללו , מוקף בספרים על סוטין , מודליאנ , שאגאל ואחרים , אך הוא מעולם לא הזכיר בכתביו את קשריו עמהם או את הערצתו אליהם . דיוקן האמן כאיש דתי בשנת , 1984 כשגר בירושלים , צייר פולדס חוקן עצמי יחיד , ובו הוא מעיד על היותו אדם דתי ( דיוקן עצמי . ( 75 הציור נעשה בצבעי אקוורל אפורים וצהובים , ונע בין ציור לרישום חופשי . הוא מתאר את האמן חובש כיפה צהובה , רכון מעל לדוכן תפילה שעליו מונח ספר . הוא עטוף , ככל הנראה , בטלית , אך הציור דל בפרטים . חשיבותו של דיוקן עצמי זה היא בחשיפת פרק חשוב ומרכזי בזהותו של פולדס כאדם מאמין . ספרה של פרננד שולמן Fernande Schulmann , Les ) enfants du juif errant : it / neraires d ' emigres , L'Harmattan , ( 1990 על ג ' ורג ' וארלט נותן תמונה בהירה יותר על מחשבותיו , שנוסחו בעקבות שאלותיה הנוקבות : : 'ו רגגי הבגרות שעברתי בהונגריה , עם הטלאי הצהוב על החזה , ברגע מסוים היהדות נראתה לי משא כבד , נטל בלתי נסבל , שהתוצאה ממנה נראתה לי מפחידה , מיליונים של חיים אבודים . שולמן : היום אתה עם כיפה על הראש בשכונה דתית בעיר הקודש , למה ? : 'ורג'ג למה ? גם אני לא מבין . חשבת שאשתלב בתוך המסה , בהמון של היהודים כאן , היה צריך לדעת מה זה יהדות . התבלבלתי בין יהודים ליהדות . הפער ביניהם הוא עצום , וזמן רב ניסיתי להקטין אותו . התנ"ך , הספר שלנו , המדרשים והתלמוד , דורשים הרבה חכמה ופיקחות , אנטנות , אוזניים מאוד רגישות , והלימודים נגישים למעט מאוד אנשים . אני בעצמי לא טוען שאני מבין את הספר הזה . פולדס מצא שפה משותפת עם מר שושני ועם עמנואל לוינס בהרהוריו על תפישות עולם פילוסופיות הדנות במהות האדם כסובייקט , בהגדרת האחר וביהדות . סוגיות הזהות של פולדס נגעו בייחוד לפער שבין תפישת העולם האישית שלו לבין זו של הזרמים שקראו לעצמם אורתודוקסיים , אך היו 0 רודים בפרסי הפרסים של n / won Di ' 7 | ובנראות בעיני הסובבים אותם יותר מאשר בהבנת מהות היהדות . בריאיון סיפר בנו , יונתן , כי "הוא שאל את עצמו שאלות כל יום , אפילו לגבי התפילה , ותהה בזו nr' i mnn שהתפללתי אתמול אומר שזה מה שאני צריך לעשות גם היום ' ? קשה לקטלג אותו : אצלו הקודש היה בחול ולהפך . בכל זאת אין לשכוח שחזר מהשואה עם תנ " ך שנזרק ועם דף ששרר מהספר של רמברנדס . הוא היה סתירה מהלכת , " הוסיף . פולדס תייג אנשים , אך לא רצה להיות מתויג בעצמו . בכל ציוריו בנושא דיוקן עצמי יש רק עדות ויזואלית אחת להיותו אדם מאמין אורתודוקסי . האמן כצ"ר וכאדר'כל פולדס צייר מתוך צורך פנימי ומאהבת האמנות ופנה ללימודי אדריכלות בעיקר לצורכי פרנסה . השילוב של שתי האמנויות בחייו בא לידי ביטוי חזותי בדיוקן עצמי , 1 5 דיוקן עצמי משנת , 1962 שצויר כשנה לאחר שסיים את לימודיו וכבר עבד כאדריכל . ציור זה הוא אחד ויחיד , ואין שני לו בקורפוס הרחב של ציורי הדיוקן העצמי של האמן . הציור בנוי מצורות גיאומטריות : עיגול , משולש וקווים . העיגול והמשולש הם גם האותיות הלטיניות , A-1 G המסמלות את שמותיהם של ג ' ורג ' וארלט ( סקיצה של שילוב האותיות רשומה גם בקצה התחתון השמאלי של הציור . ( שילובן יוצר מעין גוף , ונדמה שהאמן אוחז מוט מדידה כלשהו בעל קצה מחודד , אולי מחוגה . ראשו המחוק ממוקם באמצע דף הציור , ומאחוריו יוצאות הטחות מכחול בצורת להבות אש אדומות . הציור כולו ממוסגר בקווים אורכיים , המעירים על תכנית הציור ועל גבולותיו . המשולש בחלק התחתון יכול להתפרש גם ככן ציור , את העיגול אפשר לקרוא כפלטה , ואת מו 0 המדידה - כמעין מכחול . כך מסמן האמן את עולם הציור ואת עולם האדריכלות ומאחד אותם בגופו . שילוב האותיות מלמד שהיה זקוק להסכמתה של ארלס לחיות כך את חייו . בסופו של דבר נבנית קומפוזיציה היוצרת מתח באמצעות קווים אלכסוניים . השימוש בצבעים נקיים של שחור , אדום וכחול מוסיף עוצמה של ניגודים על רקע הנייר הלבן . ג'ורג' ולדם' ) / p / ' 7 , עצמי 5 ד , , 1984 עיפרון , דיו ופחם על נייר , 43 . 2 x 35 . 6 ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 75 , 1984 , pencil , ink , and charcoal on paper , 43 . 2 x 35 . 6 cm ג'ורג' פולדם , דיוק \ עצמי , 1962 , 15 עיפרון , פרום , גואש , צבע מים ודיו על נייר , 54 x 42 ס"כו Georges Foldes , Self-Portrait 15 , 1962 , pencil , charcoal , gouache , watercolor , and ink on paper , 54 x 42 cm

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר