אינני כאן ג'ורג' פולדס: אמן שניצח את גורלו

עמוד:8

מלחמת ששת הימים עוררה בפולדס כמיהה לעלות לישראל , וב 1 970 יצא לתור את הארץ . הוא שב מלא התפעלות וחדור כוונות לסייע בבניין הארץ . ב 971 ו עלתה המשפחה לישראל והתיישבה בשכונת בית וגן בירושלים . אך השבר לא איחר להגיע . בעוד פולדס חש חיבור עמוק לאורח חיים דתי , שמקורו בחופש הבחירה ובחופש המחשבה , הוא מצא בירושלים דת ממוסדת , הדורשת מן המאמין לדבוק בפרשנות מצומצמת של אורח ח"ם זה . הוא ניהל שיח ושיג נוקבים עם גישה זו , וער יומו האחרון נותר נאמן ליהדות , לספר התנ " ך ולדרכו החופשית . בישראל עבד פולדס כאדריכל בעיריית ירושלים ועסק בעיקר בבנייה במזרח העיר . בשש השנים שלאחר עלייתו הוצגו חלק מיצירותיו בשלוש תערוכות , שהיו התערוכות היחידות שלו : תערוכה אחת בגלריה אנגל בירושלים ( 1973 ) ושתי תערוכות בפריז - במרכז תרבות יהודי ( 1974 ) ובגלריה ז י קסטר . ( Jaquester , 1 977 ) בשנת , 1 990 כשהוא בן , 64 החליט פולדס לחדול מעבודתו כאדריכל ולהקדיש את שארית חייו לעיסוק שאהב יותר מכול - לציור . הוא רכש בית קטן שהיה לו לסטודיו , בכפר וילנב דה ברג > JDJ ( Villeneuve de Berg ) אררש שבצרפת , וחילק את זמנו בין שתי המדינות . ג י ורג ' פולדס נפטר לאחר מחלה ממושכת בירושלים ב 11 ביוני . 1993 יצירתו של ג'ורג' פולדס קשה לכרוך את יצירותיו של פולדס תחת כותרת מזהה אחת . הן משקפות ארבעה עשורים של יצירה רצופה , תקופה שבה התווה שפה משלו באמנות החזותית , המתקשרת עם עולמו המורכב , עולם ללא גבולות וחסמים מחשבתיים של שפה , דת , אמונה , תרבות , פילוסופיה , שירה וספרות . מרבית ציוריו נעשו על נייר , ומקצתם - על בד ועל מזונינג הוא צייר בצבעי מים , בגואש ובשמן , ורשם בעפרונות צבעוניים ובעופרת על כל פנקס שנקרה בדרכו . את המצע ואת החומרים שבהם השתמש הכתיבה המציאות : כל מה שהיה בהישג ירו ברגע שחש צורך לומר דבר מה , שימש אותו לצייר את שעל לבו . רגעים אלה היו רבים ואינטימיים , והוא חלק אותם רק בינו לבינו . רובן המכריע של עבודותיו , כ 1 , 700 במספר , נותרו ברשות המשפחה , ולא הוצגו בציבור . זהו פרסום ראשון של אחדות מהן . פולדס כמעט לא חתם על עבודותיו , לא תיארך אותן ואף לא העניק להן שמות . כדי לזהותן ניתנו להן כאן מספרים סידוריים , התואמים את סדר הופעתן בקטלוג היצירות המתהווה לראשונה בימים אלה ממש . דיוקן עצמי כעדות חזותית לנבכי הנפש כ 180 דיוקנאות עצמיים צייר פולדס בחייו הבוגרים , משנת 1 952 ועד מותו , ובכך הצטרף לרשימת ציירי הדיוקנאות העצמיים הנערצים עליו : רמברנדט , ון גוך , ג ' קומ 0 י ועוד . הציור העצמי היה לפולדס חלק בלתי נפרד מזרם התודעה שלו . במקום לכתוב את הדיאלוג הפנימי רצוף הסתירות , שאתן התמודד בכל רגע ורגע בחייו , הוא צייר ונתן להן ניסוי חזותי תוך כדי התבוננות בעצמו וחיפוש מעמיק אחר האני . מבס חודר בדיוקנאות הוא אפוא מסע מרגש ומרתק בסיפור חייו של האמן . פולדס החמיר עם עצמו בציורי הדיוקנאות העצמיים , ולא רק בהם . כל אימת שלא היה מרוצה מיצירתו , היה משמיד אותה ומשליכה . יש שגזר חלק מהדף שלא היה ראוי בעיניו . אמנם יש בידינו כ 180 דיוקנאות , אך אין לדעת כמה עימותים נוספים ערך עם עצמו על גבי ניירות שנקרעו . ברגעים אלה של יצירת השתקפות עצמו היה תמיר לבדו , והתמודד יחידי עם ציוריו ח"ו . לדברי בתו , סופי , אביה הרבה להסתגר בסטודיו , ששכן לרוב בקומה גבוהה , כמקום שיש לעלות אליו . הוא מעולם לא חשף את ציורי הדיוק ! העצמי בתערוכות או בפרסומים אחרים . בכל הכתבים , המכתבים והמחברות שהשאיר אחריו לא נמצאו עקבות מתועדים למחשבותיו על תחום מרכזי זה בחייו . תקווה ומשפחה : דיוקן החתונה את נושא הדיוקנאות העצמיים של פולדס ראוי לפתוח בציור אופטימי מוקדם שנמצא בין המכתבים ששלח לארוסתו , ארלט , כשנה לפני נישואיהם , ובו כתב בין השאר : "אחי הקנון מנגן לנו בכינור , ואימא שלי מתבוננת בנו דרך החלון . " ציור זה , משנת 1 952 ( דיוקן עצמי [ ה חתונה , | ראו עמ י , ( 9 אינו דיוקן עצמי , במובן הקלאסי שהיה מקובל במאה ה , 20 שבו נראה האמן ,-לבדו אך במונחי המודרנה ופרשנות המאה ה , 21 אין ספק שהוא נחשב לדיוקן עצמי . בציור נראות הדמויות המייצגות בעיני האמן את משפחתו : אמו , אחיו וארלט , וזהו הציור הראשון ששרד , שבו דיוקנו של האמן תואם את דמותו במציאות . האמן צעיר וגבוה לעומת ארלט הקטנה , וניכר בו שהדימוי העצמי שלו חיובי ומלא ביטחון . הציור מלווה מכתב אהבה , ומגביר את ציפיותיו לקראת החתונה . העתיד מוצג בו כהווה ( כמו בציורים ובמכתבים שישלח לארלט גם בעתיד , ( ויש בכך מעין בקשה לתעד מצב נכסף ולשמר אותו כעובדה מוגמרת . בציור מתוארת סצנה של חתונה יהודית . הכלה , ארלט . עוטה הינומה , ג ' ורג ' חובש מגבעת , בפינה השמאלית העליונה מצויר מגן דוד , המסמל בית כנסת , ואחיו , ויל , מנגן בכינור ומייצג את ניגון הכליזמרים המסורתי . בני המשפחה מלווים את הזוג מכאן ומכאן : מצד אחד , אמו של 01 ' חתונתם שלנ'ורג' וארל 0 סולדס . צלם לא ידוע George and Arlette Foldes ' s wedding . Photographer unknown גיורני 0 ולדס . תצלום : נזרק לזר George Foldes . Photograph : Marc Lazare

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר