פרק 14 סוגיות בהנחיה לסינגור עצמי

עמוד:278

את התלמיד להוסיף לבקשתו הכתובה הסברים דבורים ולהיכנס למשא ומתן דבור עם השומע . לעיתים הלומד משתמש בסינגור כתוב במהלך כמה אירועי סינגור ראשונים , ואחר כך הוא מרגיש בטוח יותר ביכולת שלו להתבטא בקול . בכל מקרה , יש לדעתי לאפשר ללומד סינגור כתוב , אם הוא טוען שזה נראה בעיניו ערוץ התקשורת המועדף בשלב זה . התנגדויות רגשיות : אנשים עם לקויות למידה חוו בהיסטוריה הלימודית שלהם חוויות כישלון רכות . חלקם תופסים מלכתחילה את מפגשי ההנחיה כמסגרת שתתמקד שוב בכישלונות שלהם ותעצים בהם את תחושת הכאב וחוסר האונים . אחרים מרגישים , שהם הגיעו לאיזון מסוים בין תחושות הכאב והכעס שלהם לבין הפעילות שלהם לקדם את עצמם , ולכן עשויים בתחילה לגלות התנגדות לכל מה שנתפס בעיניהם כערעור של האיזון העדין שהשיגו , לרוב במאמצים לא מבוטלים . לומדים אחרים , שהצליחו לבסס את מעמדם החברתי בקבוצת בני הגיל ירצו לעיתים להשתלב בזרם הלומדים הכללי ולא להיות מתויגים כבעלי לקויות . קבוצה נוספת של לומדים המגלה התנגדויות רגשיות להשתלבות בפעילויות ההנחיה היא אותה קבוצת תלמידים עם יכולות קוגניטיביות טובות יותר , המצליחים להתאים את עצמם לציפיות של המערכת ובני הגיל והמסתירים במידה של הצלחה את לל ויות הלמידה שלהם . תלמידים אלו מגלים קושי רגשי לזהות ולקבל את הלקויות שלהם . הם עסוקים בבריחה מהתווית של לקות למידה ואינם מעוניינים לעסוק בה או להתמודד עמה . לעיתים ההתנגדות היא חלק מהנוקשות החשיבתית המאפיינת חלק מהתלמידים עם לקויות הלמידה . תלמידים אלו מתקשים להיות גמישים לשינויים ומגלים התנגדות התחלתית למידע חדש . כל סטייה מהמתכונת החשיבתית שהורגלו אליה , או מהעשייה היומיומית שלהם , עלולה לאיים עליהם , והם יעדיפו לא לקחת חלק בשינוי . ניתן לזהות תלמידים אלו כבר בשלבי הקבלה לתכנית ההנחיה , בעזרת תשובותיהם לשאלות לגבי הידע שלהם על לקויות למידה ולגבי דרכים שהם נוקטים כדי להתמודד עם הקשיים . גם מידע מהורים , מורים וצוותים פסיכולוגיים של בית הספר יכול לסייע באיתור התלמידים האלו ובבניית תכנית ייחודית עבורם . קיימים כמה אמצעים העשויים לסייע בהפחתת התנגדויות של תלמידים , וביניהם : שיתוף התלמידים בבניית תכנית ההנחיה ובמהלכה , מתן חיזוקים חיוביים לתרומות שהם תורמים לדיון בקבוצה , התייחסות אמפתית לגילויי ההתנגדות , הקצאה של יז ^ קיד מנהיגותי חיובי לתלמיד המתנגד , תגובה רגישה להתאמות שהוא זקוק להן ומפגשים אישיים עם תלמידים אלו , כדי ליצור קשרי אמון שיעודדו קבלה

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר