תפקיד המורה/המנחה

עמוד:265

ולהשתתף באופן פעיל בהחלטות הלימודיות הנוגעות להם בבית הספר . נוסף על התכניות לקידום הכוונה עצמית וסינגור עצמי של התלמידים , יש גם להכשיר מסנגרים עבור ההורים והתלמידים , שיספקו את הקשרים הנחוצים בין הבית ובית הספר . . 4 הנחיית הורים : מה שקורה בבית הוא ציר התפתחותי מרכזי . יש לפתח תכניות / דפי מידע , שינחו הורים איך לטפח הכוונה עצמית ומיומנויות של סינגור עצמי אצל ילדיהם עם הצרכים המיוחדים , וזאת כגיל צעיר ככל האפשר . במקביל לתכניות ההנחיה לילדים , יש לקיים גם מפגשים עם ההורים . במפגשים אלו ניתן ללמוד מההורים על מיומנויות הלמידה החשובות בעיניהם , ליידע אותם לגבי מושגים מרכזיים הנלמדים בתכנית ההנחיה בבית הספר , ובמשותף לתכנן את הטמעת המושגים גם בסביבה הביתית . . 5 פעילות המורה : להתנהגות המורה יש חשיבות רבה בטיפוח התנהגות של הכוונה עצמית וסינגור עצמי אצל תלמידיו . ראיין , קונל ודיסי ( Connell & Deci , 1985 Ryan , ) טוענים שמתן הזדמנויות לבחירה ולהכוונה עצמית אין משמעו הסרת גבולות או היעדר הבניה . הזדמנויות כאלו יכולות להיות מוגדרות ומובנות , ועדיין לעודד אוטונומיה ובחירה אישית . לודי ומרטין ( Ludi & Martin , 1995 : 69 ) מתייחסים לטיפוח של התנהגות עם הכוונה עצמית באמצעות פעילויות מכוונות של המורה . אלה הן המלצותיהם למורים : עודד וטפח התנהגות של הכוונה עצמית . כוון , הנחה ועורר למידה . ראה בעיני רוחך את התלמיד מתפקד כאזרח מלא . הגדר הכוונה עצמית כך שלתלמיד תהיה סיבה ללמוד מיומנויות של הכוונה עצמית . סייע לתלמידים לזהות את הכוחות ( ראו לדוגמה נספח , ( 10 הצרכים וההתאמות הנחוצים להם . למד את התלמידים על אפיוני אישיות שונים , ומדוע הם ותלמידים אחרים פועלים כך ולא אחרת . ספק הזדמנויות לשיפור תקשורת בין-אישית , כך שיוכלו לתקשר ביעילות ובכבוד . למד את התלמידים להגיע למסנגר , שיעבוד איתם ועם הוריהם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר