תכנית מס"ע לסטודנטים

עמוד:236

ב . מהו ס'נגור עצמי ? לסטודנטים נאמר , שמטרת הסדנה היא ללמוד דרך פעולה הנקראת סינגור עצמי . באמצעות פעילות של סיעור מוחות , הם התבקשו להעלות אסוציאציות אישיות למונח "סינגור עצמי של סטודנטים . " האסוציאציות שעלו סבבו סביב ההקשר המשפטי וכללו : נאשם , עבירה , משפט , הגנה , עורך דין , עורך דין המגן על אדם שהואשם בעבירה על החוק , אדם המובא בפני ערכאה משפטית והוא צריך להוכיח את חפותו , אדם המביא לעזרתו אדם חיצוני כדי להוכיח את ניקיון כפיו . כלומר : סינגור עצמי , גם אם הוא בהקשר של סטודנטים ושל למידה , קיבל קונוטציות שליליות של עבירה על החוק , קונוטציות המתקשרות לשתי פנים : . 1 עשיתי משהו לא טוב , אני אשם ואני צריך להסביר ולהתנצל . . 2 אין לאדם כוח להגן על עצמו והוא מסתייע באדם אחר , באיש מקצוע . מכאן התפתחה שיחה על מהותה של לקות למידה . הודגש בשיחה , שהלקות אינה מתוך בחירה אישית , ולכן יש צורך לדון בצוותא ולהבין מדוע חלקם מרגישים אשמים בלקות ומרגישים צורך להתנצל בעטיה . נוסף על כך נעשתה הבחנה בין התנצלות לבין סינגור עצמי : בעוד בהתנצלות האדם מביע חרטה וצער ומבקש סליחה על מעשים שעשה , הרי בסינגור עצמי האדם מודע לזכויותיו , מכיר בצרכיו ומבקש להם מענה . כלומר , סינגור עצמי אינו כולל הרגשת אשמה או צורך להתנצל על צרכים אישיים . הדיון שהתפתח האיר כמה נקודות מעניינות בדבר תפיסת הסטודנטים את עמדות מוריהם לגבי לקויות למידה : הסטודנטים העירו כי בניגוד למחלות גופניות , כמו סוכרת , לקות למידה אינה נתפסת על ידי מוריהם כלקות המסכנת את איכות חייו של האדם . כשל היותה לקות סמויה , מורים רבים עדיין "לא מאמינים שיש דבר , "כזה וחוזרים על עצות שאינן מקדמות את הלומד , כמו "אם תנסה - , "תצליח "אם תתאמץ יותר - תצליח . " יש מורים התופסים את בקשת הסטודנט כקריאת תיגר על מקצועיותם , בבחינת "מי הוא שיגיד לי מה נכון לעשות בהוראה . " יש מורים החושבים , כי היענות לצורכי סטודנט עם לקות למידה משמעה חוסר הוגנות והפליה לרעה של שאר הסטודנטים . יש בכך פרשנות מוטעית של המושג הוגנות , כי הוגנות כוללת התייחסות ללא משוא פנים תוך מתן מענה לצרכים אישיים , בבחינת "כל אחד מקבל מה שהוא זקוק לו וללא השוואה לאחר . "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר