פרק 11 תכניות מס"ע

עמוד:215

פ רק 11 תכניותמס "ע בפרק זה יתוארו בפירוט תכניות מס"ע שנבנו עבור תלמידים וסטודנטים עם לקויות למידה . תכנית מס"ע ( מודעות וסינגור עצמי ) היא תכנית הנחיה ללומדים עם לקויות למידה , שפותחה ונחקרה על ידי קוזמינסקי . ( 2002 ) התכנית כוללת שני נוסחים : מס"ע לתלמידים ומס"ע לסטודנטים . הבלשן שויקה ( 1997 ) מגדיר את המילה מסע כ " טיול רגלי הדורש מאמץ , "גופני וזו אמנם המטאפורה המתאימה לפעילות , שבה הלומדים רוכשים כלים כיצד לסנגר על עצמם . מדובר בפעילות מאומצת , הן מבחינה קוגניטיבית , ובעיקר מבחינה רגשית . פעילות זו מתמקדת ברכיבי הידע , המיומנויות והתכונות המוטיבציתיות : היא דורשת מהלומד לקחת אחריות אישית להתקדמותו , להיות מודע לתחומי החוזק , תחומי הקושי ודרכי הפיצוי שלו , לדעת מהם השירותים הקיימים סביבו ומהן ההתאמות האפשריות . ההכנה בתכנית היא אינטנסיבית ומטרתה לצעוד עם הלומד עד ליעד המסע , שהוא היעד של הפעלת סינגור עצמי . לשם כך על הלומד להצטייד בכלים של הצבת יעדים אישיים , פתרון בעיות , בחירה , קבלת החלטות , יוזמה , ניסוח היגדי סינגור עצמי , ניהול משא ומתן , שימוש בתקשורת אסרטיבית לשם הבהרת הצרכים האישיים והצעת דרכים למימוש הצרכים האלו . תכנית מס"ע יכולה להיות משולבת בפעילות של הדיאלוג הייחוסי ( ראו פרק , ( 9 ובכך היא מעמיקה ומחזקת תכונות מוטיבציוניות של לקיחת אחריות אישית . תכנית מס"ע נותנת מענה לצרכים פסיכולוגיים בסיסיים של לומדים עם לקויות למידה . היא מציגה תהליך התומך בנטייה הטבעית של האדם לפעילות ומאפשרת ללומד להיות פרו-אקטיבי ומעורב , ולא עוד פסיבי ומנוכר . ההנחיה לסינגור עצמי מציבה לפניו דרך פעולה העשויה לעודד את סיפוק הצורך שלו באוטונומיה . התהליך מערב את האדם בפעילות הקשורה לעצמו . הוא מבטא את צרכיו האישיים , את נטיותיו וערכיו , והמנחה מגלה יחס של כבוד לתפיסות ולנטיות האלו . ההתנהגות של הלומד מכוונת על ידו . הוא בוחר את הקושי שירצה להתמודד איתו , והוא גם יוזם ובוחר איזו התאמה לבקש וממי . הוא שוקל את הסבירות של הבקשה שלו , דן בהשתמעויות שלה לגבי אנשים אחרים בסביבתו ולוקח בחשבון את תגובותיהם האפשריות . הצורך בתחושת יכולת מסופק

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר