תכניות הנחיה לסינגור עצמי לתלמידים

עמוד:196

הקבוצה . מורי החינוך המיוחד , הלוקחים חלק בהנחיית הקבוצות , גם עבדו פרטנית עם המורים כדי לפתח עמם דרכי סיוע מתאימות , אך האחריות לסינגור העצמי הייתה של התלמידים עצמם . במקביל , שיפרו התלמידים את המיומנויות התקשורתיות שלהם ותרגלו משחקי תפקידים , שבהם אחד התלמידים שיחק את תפקידו של "המורה , "מאמין-הלא המסתייג מדרישת ההתאמות של התלמיד בטענה שאינו מאמין בלקות למידה , או שאינו מאמין כצורך בהתאמות . במסגרת משחקי תפקידים אלו הוצגו התנגדויות , סטראוטיפים ופירושים מוטעים , וזאת כדי לאפשר לתלמיד ללמוד להתמודד עם מצבים אפשריים אלו . וכך , לדוגמה , כשמורה הגיב לתלמיד ואמר לו : "אתה נראה לגמרי נורמלי ולא , "מוגבל הוא זכה לתגובות על קשיי הלמידה הספציפיים של התלמיד והשפעתם על איכות העשייה הלימודית שלו . ודוגמה נוספת : התנגדות לבקשת התלמיד בטענה כי " לא ברור מה אתה , "רוצה דרשה מהתלמיד להסביר את עצמו ביתר בהירות או להוסיף פרטים שהוא השמיט קודם לכן . ב . קבוצת תמיכה : במפגשים של קבוצת התמיכה דנים התלמידים באתגרים שמולם הם עומדים בשל הלקויות שלהם . חברי הקבוצה מציעים זה לזה אמפתיה ( שלדעתם רק אנשים עם לקויות יכולים לספק זה לזה , ( עוזרים זה לזה להתגבר על תחושות של בושה וחרדה ולהעמיק את הביטחון העצמי ביכולתם לבקש התאמות לימודיות . הם גם מסייעים זה לזה להימנע מהסתרת הלקות . ג . פעילות קהילתית : חברי הקבוצה מנצלים הזדמנויות שונות להופיע בפני חברי הקהילה : הורים , תלמידים , פרחי הוראה המתמחים בחינוך מיוחד , מורים במחוזות מגורים סמוכים , וכן בימי עיון וכנסים ארציים . מטרת ההופעות האלו היא ליידע אחרים לגבי לקויות למידה , וזאת בהתאם לאופי המשתתפים . כך , למשל , חברי הקבוצה יכולים לענות לשאלות מורים לגבי הצעדים שמורה צריך לנקוט אם הוא חושד שאחד מתלמידיו הוא בעל לקות למידה , או מענה לשאלה : איך המורה יכול לסייע לתלמידיו להיות מסנגרים עצמיים יעילים ? הופעה בפני אנשי עסקים בקהילה המקומית כוללת מתן הסבר על אנשים צעירים עם לקויות למידה ודיון בסוגיות כמו חשיפת הלקות במקום העבודה . חברי הקבוצה יכולים לשאול את נציגי הקהילה העסקית באילו דרכי פיצוי הם משתמשים כדי לפצות על קשיי עובדים עם לקויות למידה , ומה הם עושים כדי להעצים את הכוחות של המועסקים אצלם . בהתאם לפילוסופיה של תכנית LEAD לגבי "בעלות התלמיד , "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר