תכניות הנחיה לסינגור עצמי לתלמידים

עמוד:195

הפילוסופיה החינוכית המנחה את יוצרי LEAD היא של כעלות התלמיד על תהליך הלמידה ( student ' s ownership ) והאמונה כחשיבות של יצירת הזדמנויות למנהיגות . כלומר , התלמידים הם אלו המחליטים על משימות הקבוצה , שמטרתן " להגביר את רמת ההבנה והמודעות להיבטים חברתיים , לימודיים ורגשיים של לקויות למידה ... ולהתמקד בכך שהלקויות לא יהפכו למגבלות" . ( 2002 : 210 Pocock et al ., ) לכל קבוצה יש תכנית שבועית מובנית , הכוללת יומיים המוקדשים לפעילויות חינוכיות-לימודיות , יום אחד לחונכות אישית ויום נוסף לפגישה של קבוצת התמיכה . כל המשתתפים גם לוקחים חלק בפעילות קהילתית . הנה תיאור כמה ממוקדי הפעילויות של תכנית : LEAD א . מודעות עצמית וידע על הלקות : יוצרי התכנית גילו בשלבים מוקדמים שלה , כי אף שהתלמידים הצליחו לפתח מודעות לרגשות שלהם לגבי העובדה שיש להם לקות למידה , הרי הם לא הכירו את עצמם מבחינה לימודית . לכן הוחלט לסייע לתלמידים להכיר קודם כל את עצמם מבחינה לימודית . בתור טקסטים ללמידה שימשו חומרים כמו מחברות התלמידים , תכניות הלימודים האישיות שלהם , תוצאות של מבחנים וחומר עובדתי אחר . החומרים האלו היו בסיס לדיון על כוחות וקשיים לימודיים . פסיכולוג הנחה את התלמידים לגבי מבחנים פסיכולוגיים ודידקטיים וכיצד להבין את התוצאות האישיות במבחנים אלו . התלמידים הפיקו תועלת לא רק מכך שלמדו שיש להם אינטלגנציה תקינה , אלא הם גם למדו להעריך איך נקודות החוזק והחולשה שלהם מצאו ביטוי כתוצאות המבחנים האלו . אחרי שהתלמידים הכירו את הכוחות והצרכים שלהם , הם החליטו באילו נושאים נוספים ירצו לעסוק , כגון : הבדלים מוחיים , הגדרה ואבחון של סוגים שונים של לקויות למידה , התאמות , זכויות על פי חוק , השתתפות במפגשים לקביעת תכנית הלימודים האישית , ריבוי אינטליגנציות ועוד . מבוגרים עם לקויות למידה הוזמנו כמרצים אורחים וסיפקו לתלמידים מידע ותיאור כיצד הם למדו לנווט את דרכם בעולם המבוגרים . היכרות עם התאמות שהם עשויים לדרוש סייעה לתלמידים לחשוב ביחד כיצד לפנות למורים מסוימים בדרישה להתאמות . התלמידים גם השתמשו במשחק תפקידים כדי לתרגל מיומנויות של סינגור עצמי . אחד המנחים ליווה לרוב את התלמידים הצעירים במפגש הראשון שלהם עם המורה , שאליו הפנו את בקשת ההתאמות . אם המורה לא נענה לבקשת התלמיד , שימשו המנחים ושאר חברי הקבוצה כקבוצת סיוע לפיתוח רעיונות נוספים כיצד להיכנס למשא ומתן עם המורה . ככל שהתלמידים רכשו יותר ניסיון בפניותיהם למורים , כך צמצמו עצמם המנחים לפאתי במת

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר