הנחיה ישירה לסינגור עצמי

עמוד:189

. 1 שימוש באסטרטגיות למידה , המכוונות את הלומד לנקוט רצף קבוע ושיטתי של צעדים לקראת סינגור עצמי יעיל . אסטרטגיית , 1-PLAN שפותחה על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קנזס , היא דוגמה מובהקת לדרך למידה זו . ( Van Reusen , Deshler & Schumaker , 1989 ) אסטרטגיה זו הוטמעה יותר מאוחר בתכנית סינגור עצמי מקיפה , שמטרתה הייתה ללמד מתבגרים עם לקויות למידה להשתתף באופן פעיל במפגשים לבניית התכנית החינוכית היחידנית שלהם . ( 1 EP ) האסטרטגיה היא בת חמישה רכיבים , המיוצגים על ידי ראשי התיבות של שם האסטרטגיה . רכיבי האסטרטגיה כוללים היכרות עם תחומי החוזק והתחומים הדורשים שיפור , הספקת מידע , הקשבה ותגובה , שאילת שאלות וציון מפורש של המטרות . התכנית , שבה הוטמעה אסטרטגיית , I-PLAN סיפקה הנחיה מפורטת לתלמידים כיצד להעריך את היכולות הלימודיות שלהם ( נקודות החוזק והחולשה , ( ולזהות את התחומים העשויים להוות עבורם יעדים לימודיים . תוצאות השימוש באסטרטגיה זו נחקרו באמצעות בחינת המעורבות של הלומד בבניית התכנית החינוכית האישית שלו . ( Van Reusen , Bos , Schumaker & Deshler , 1994 ) נמצא כי לפני ההנחיה רק 14 % של יעדים , שהוצבו על ידי התלמידים , נכללו בפועל בתכנית החינוכית האישית של הלומד . בתום ההנחיה נכללו בתכנית 86 % מהיעדים שהתלמידים יזמו . ( ראו תיאור מפורט יותר של אסטרטגיה זו בפרק 10 על תכניות הנחיה לסינגור עצמי של סטודנטים , בתיאור תכנית STP לסטודנטים באוניברסיטת בוסטון . ( . 2 משחק תפקידים , ( Durlak , Rose & Bursuck , 1994 ) ובו הלומד מתרגל במצבי סימולציה את המיומנויות של סינגור עצמי ומתנסה בשימוש בהן באופן גמיש ומותאם למצבים שונים . . 3 הוראה ישירה , הכוללת שלבים מספר , וביניהם : תיאור גלוי וברור של התנהגות המטרה , הדגמת ההתנהגות על ידי המורה , תרגול שיטתי במסגרת האימון ומשוב עליו , ולבסוף - הפעלת הסינגור העצמי בסביבה טבעית . להלן יתוארו בפירוט תכניות הנחיה לסינגור עצמי , המיועדות לתלמידים עם לקויות למידה , בגיל בית הספר היסודי והעל יסודי , ולאחריהן תכניות הנחיה שפותחו עבור סטודנטים . תכניות מס"ע להנחיית תלמידים וסטודנטים יפורטו ויודגמו בנפרד בפרק . 11

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר