תכניות לקידום הכוונה עצמית

עמוד:183

ה . עיגון תרבות" מרבית התכניות הן גנריות ואינן מתייחסות לתפיסת ההכוונה העצמית בתרבויות שונות . מבחינה זו התכנית "הדרן לחירות אישית" , ( Freedom The Road to Personal ) שנבנתה על ידי לודי ומרטין , ( Ludi & Martin , 1995 ) היא ייחודית . התכנית פונה לתלמידים אמריקנים , כולל אלו ממוצא היספני , וכוללת התייחסות לתרבות ההיספנית . כל יחידה פותחת בניב / פתגם , המעגן את התוכן בתרבות , ומסייע ללומדים להטמיע את תוכני היחידה תוך דיבור עצמי חיובי . לדוגמה : הפתגם הפותח של יחידה 1 ( הכתוב בספרדית ובאנגלית ) הוא : "העולם לא יוגש לך על מגש של . "כסף דיון בפתגם זה והבנות תרבותיות שונות לגבי משמעותו משמשים בסיס לפיתוח היחידה . התכנית עושה גם שימוש נרחב בסמלים חזותיים כדי להקל על זכירת מילות מפתח , ובאסטרטגיות קוגניטיביות כדי להעמיק את הלמידה . הדיון בתכניות לטיפוח הכוונה עצמית מסוכם בטבלת ההשוואה הבאה . הטבלה מרכזת מידע ומשווה בין שמונה תכניות שונות להכוונה עצמית , שש אמריקניות ושתיים שפותחו בישראל . ההשוואה כוללת ממדים של בסיס התכנית ומטרותיה , אוכלוסיית התלמידים וגילם , הנחיית התכנית , תכניה ( כולל רכיב מוגדר של סינגור עצמי ) ומעורבות המשפחה בתכנית .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר