תכניות לקידום הכוונה עצמית

עמוד:175

סוציאלית , פסיכולוג חינוכי . ( ההוראה בצוות מאפשרת למידה שיתופית ושוויוניות , מזמנת לשותפים בצוות למידה זה מזה בתחומים שבהם כל אחד מהם מיומן , ומעודדת הצגת דגמים של "איך להיות תלמיד בקבוצה . " ט . הומור : שימוש מותאם בהומור הוא מרכיב חשוב בהכוונה עצמית . ההומור מסייע בתקשורת ומהוה כלי יעיל בהתמודדות עם קונפליקט וביקורת . נוסף על כך , הומור יכול להפחית חרדה ובכך לאפשר דיון פורה יותר . לפיכך קיים בתכנית עידוד לשימוש בהומור על ידי המנחים והלומדים . י . רגע * הוראה : המנחה משתמש בהתנסויות של התלמידים כדי להציג "רגעי , "הוראה אותן התנסויות המובילות להזדמנויות של למידה . " תכנית המודל" יועדה לתלמידי בית הספר העל-יסודי . גודל הכיתה האופטימלי הוא של 16-15 תלמידים , והמנחים הס צוות בית הספר ובוגרים של תכניות קודמות . התכנית נוסתה בהצלחה עם תלמידים בעלי לקויות למידה , פיגור שכלי , לקויות שמיעה , לקויות ראייה , לקויות שפה ודיבור , לקויות אורטופדיות , לקויות רגשיות קשות ובעיות בריאות . תכנית נוספת עם ביסוס אקולוגי מעניין היא תכנית , PURPOSE שפותחה על ידי סרנה ולאו-סמית . ( Serna & Lau-Smith , 1995 ) זוהי תכנית שיטתית להקניית מיומנויות של הכוונה עצמית לתלמידים מתבגרים עם לקויות למידה . לקראת בניית התכנית נערך מחקר מקיף , שהשווה בין התנהגויות של תלמידים מצליחים והתנהגויות של תלמידים הנמצאים בסיכון חינוכי . מתוך השוואה זו זוהו המיומנויות של הכוונה עצמית הנדרשות לשם הצלחה , ועל בסיסן נבנתה התכנית . האותיות בשם התכנית PURPOSE מייצגות את שלביה : : Prepare = P התלמיד מכין עצמו ללמוד את המיומנויות של הכוונה עצמית באמצעות הגדרת המיומנות , מדוע היא חשובה ובאילו מצבים ניתן להשתמש בה . : Understand = U התלמיד מבין ולומד את מרכיבי המיומנות . : Rehearse = R התלמיד צופה במודל של המנחה ומתרגל את השימוש באחת ממיומנויות ההכוונה העצמית עם חבריו . : Perform = P התלמיד משלים רשימת פריטים לבקרה עצמית , המסייעת לו לבחון כיצד ביצע את המיומנות במהלך התרגול . : Overcome = O התלמיד כוחן מה הוא צריך לעשות כדי להתגבר על מכשולים בביצוע וכדי להכליל את המיומנות למצבים נוספים . : Select = S התלמיד לומד לבחור מתי להשתמש במיומנות . : Evaluate = E התלמיד לומד להעריך את השימוש שלו במיומנות .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר