קידום ייחוסים פנימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי"

עמוד:162

n'v' / . T כיתתי D'yn'H > y המורים חיברו במשותף סיפורים מחיי הכיתה ובית הספר . הסיפורים תיארו אירועים לימודיים וחברתיים , חלקם הדגימו הצלחה ואחרים הדגימו כישלון . מאגר האירועים הזה שימש בסיס לשיח כיתתי , שבו הועלו סיבות אפשריות להצלחות ולכישלונות המתוארים באירוע . המורה הנחתה את השיח , תוך הדגשת ייחוסים של מאמץ והפעלת אסטרטגיות יעילות לקידום הצלחה . האירוע הבא הוא אחד הסיפורים שחוברו על ידי המורים , והוא מתאר תחושה של כישלון חברתי של תלמיד . לאחר קריאת האירוע התנהל שיח כיתתי . להלן סיפור האירוע וחלק מהשיח שהתנהל עליו . שבעת המרכיבים שתוארו לעיל לגבי המשוב החינוכי-ייחוסי הם גם המרכיבים שהנחו את המורה במתן המשוב במהלך השיח על האירוע . המספר בסוגריים אחרי דברי המורה מתייחס לרכיב המשוב שהמורה כללה בדבריה . המקרה של רוני רוני היה עצוב ובודד . הוא הלך לאט במסדרון של בית הספר . לפני חודש עברה משפחתו מחיפה לבאר שבע , אבל אין לו עדיין אפילו חבר אחד בכיתה . בחיפה הוא היה תמיד במרכז העניינים . הוא היה פעיל במועצת התלמידים וגם נחשב לשחקן כדורסל מעולה . והנה , כאן בבאר שבע הוא כל כך בודד . אף תלמיד לא הזמין אותו לבקר בבית שלו אחרי הצהריים . אף אחד לא הזמין אותו למסיבה , והכי נורא היה , שהתלמידים לא היו מוכנים לצרף אותו למשחקי הכדורסל . הם ממש לא האמינו לו שהוא שחקן מצטיין . יום אחד , כשחזר רוני הביתה מבית הספר , הוא החליט להתקשר לערן , חברו הטוב מחיפה . - "אהלן רוני " אמר ערן יופי" , שצלצלת ! נו , איך הולך עם הכיתה החדשה ? הראית להם כבר איך משחקים כדורסל "? רוני שתק . הוא לא ידע מה לומר לערן . - "ערן , שמע , אל תשאל איזה חוסר מזל יש לי . הכניסו אותי לכיתה כזאת , שאף אחד מהתלמידים לא מוכן להתייחס אלי . ממש לא הולך לי "! ערן היה המום . הוא לא היה רגיל לשמוע את רוני מדבר בצורה כזו . - "רוני , אני לא מוכן לשמוע ממך את כל הסיפורים על "מזל" ועל "כיתה . "כזאת תגיד לי , כשהיית בחיפה , נכנסת למועצת התלמידים גם בזכות המזל ? נכנסת לקבוצת הכדורסל גם בזכות המזל " ? רוני שתק , אך לפתע הוא חייך ואמר : " ערן , אתה ממש נהדר ! אין לך מושג עד כמה עזרת לי . אני חושב שאני מתחיל להבין למה אני בודד בכיתה . בעוד כמה ימים אספר לך מה העניינים . ד"ש לחברה . "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר