קידום ייחוסים פנימיים-נשלטים ותכנית "הדיאלוג הייחוסי"

עמוד:159

ניתוח דף דו שיח ב ' של ליאת כבר בפתיחתו של הדף מכריזה ליאת בצורה ברורה על הצלחה : "השבוע הצלחתי בלהתקבל למגמה . "במלונאות זו בהחלט התקדמות , יחסית לתחושה הכללית של חוסר אונים שהפגינה ארבעה חודשים קודם לכן . בשלב זה נוצרה כבר התכנסות ( מיקוד וצמצום ) בייחוסים שלה . ייחוסי ההצלחה שלה הם חד משמעיים והיא מייחסת את ההצלחה להשקעת מאמץ לימודי מצידה "הצלחתי כי התאמצתי בלימודים והשתדלתי . "להשקיע כשהיא פונה לתיאור הסיבות לחוסר ההצלחה שלה במקצוע החשבון עולה שוב פרץ של רגשות , כשאי ההצלחה מיוחסת לגורם פנימי בלתי נשלט "אני שונאת כבר את החומר הזה . " עם זאת , היא מפגינה ביטחון בחשיבה החשבונית שלה ולוקחת על עצמה את האחריות לטעויות שלה , שאינן נעוצות בהיעדר יכולת , וכדבריה : "אני עושה טעויות לא של חשיבה אלא טעויות . "דביליות התפיסה של ליאת היא ש " הטעות היא דבילית" וזה לא שהיא לא יודעת לחשוב היטב . אם כי ליאת יודעת שמאמץ מביא להצלחה , היא זקוקה עדיין לשאלת ההנחיה של המורה , שתמקד אותה להשתמש בדרכים ספציפיות לקידום הצלחתה . השאלה המנחה של המורה : "מהן הדרכים שלך להצליח ככל המקצועות בשליש הזה "? מובילה את ליאת לחשוב על ייחוסי מאמץ + אסטרטגיה , וכתשובתה היא אמנם מציינת : "להתאמץ יותר בלימודים ולקבל עזרה בלימודים . " מעכשיו ההתערבות לשינוי הייחוסים של ליאת תצטרך להתמקד באחריות האישית שלה לכך שתקבל עזרה לימודית ובדרכים שהיא עצמה תנקוט כדי להבטיח לעצמה עזרה זו . נוסף על כך יש ללמד אותה אסטרטגיות נוספות לקידום הצלחתה ולהעמיק את האמונה שלה בכך שהיא האחראית גם להימנע מ " טעויות דביליות " על ידי הפעלת אסטרטגיות לבקרה עצמית . ג . משוב " - 'נונ'ח חו ' 0 תכנית הדיאלוג הייחוסי גם הנחתה את המורה לספק משוב חינוכי-ייחוסי לדברי התלמידים בכיתה ולפעולותיהם . המשוב התמקד באחריות האישית של התלמיד להצלחתו ובחשיבות של השקעת מאמץ , כדי להגיע להישגים לימודיים . מאמץ פורש כהשקעת זמן , תשומת לב והתמדה במאמצים להצליח . ועוד , המשוב כלל גם חיזוק חיובי לשימוש באסטרטגיה מקדמת הצלחה ופירוט מילולי של מרכיבי האסטרטגיה . במקביל קיבל התלמיד גם משוב חינוכי-ייחוסי לגבי כישלונותיו הלימודיים , הסיבות האפשריות לכך והדרכים המומלצות לשיפור הלמידה שלו . המורה קיבלה הנחיה לכלול במשוב החינוכי-ייחוסי שלה מרכיב אחד או כמה מן המרכיבים הבאים :

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר