מיומנויות הנדרשות לסינגור עצמי

עמוד:133

מיומנותש ל התנהגות אסרטיבית בתיאור הפעילות של סינגור עצמי מרבים להזכיר את הצורך במיומנות של התנהגות אסרטיבית . מה המשמעות של להיות אסרטיבי ? אסרטיביות מתייחסת ל"יכולתו של האדם לבטא ולקדם רעיונות , אינטרסים ורגשות באופן קל , מותאם וללא חרדה , ובו זמנית להתייחס בכבוד לאותם אפיונים אצל האחר " . ( Acedo Lizanaga et al ., 2003 Sanz de ) למידת מיומנות של התנהגות אסרטיבית תקדם את יכולתו של האדם להתקשר עם אחרים . בהתנהגות כזו האדם מרגיש שיש לו צרכים וכי זכותו לקדם אותם מבלי להתבייש בהם או להרגיש אשם בגללם . הספרות המחקרית ( Alberti & LA ) aqw 1994 ) מקשרת התנהגות אסרטיבית עם הערכה עצמית ועם היכולת לפתח קשרים חברתיים קרובים , וכוללת בה שימוש יעיל ברכיבים הבאים : . 1 סינגור על הזכויות האישיות ; . 2 לדעת איך לומר לא ; . 3 לדעת להתחיל שיחה , להמשיך אותה ולסיימה ; . 4 לדעת לפתור בעיות חברתיות ספציפיות ; . 5 יכולת להתנגד ללחץ קבוצתי ; . 6 החופש של האדם לפעול או לבחור בדרך המתאימה ם . 7 קבלה מאחרים ותמיכה בהם והימנעות מדחייה חברתית . בלק והרסון ( Bellack & Hersen , 1977 ) מציבים רצף התנהגותי במצבי תקשורת בין-אישית , בעיקר כשהיא מתרחשת במצבים של קונפליקט ולחץ . הרצף ההתנהגותי כולל שלושה סגנונות .-תגובה כניעות - אסרטיביות - אגרסיביות . שני הקצוות ברצף - כניעות ואגרסיביות - מתפרשים בהתנהגויות בעייתיות : תכניות לטיפוח סינגור עצמי כוללות הנחיה לשיפור חלק גדול מהמיומנויות שנמנו כדי לפתח סינגור עצמי יעיל . יש מביניהן המטפחות מיומנויות אלו כחלק מתכנית כללית לקידום כישורי חיים והכוונה עצמית , וללא קשר לפעולות של סינגור עצמי ( כמו בתכנית "בכוחות עצמי" של שושני ושות , ( 1995 , ' ואחרות מטמיעות טיפוח זה בתוך תכנית הנחיה ישירה לסינגור עצמי ( כמו בתכנית מס"ע , המטמיעה פעילויות לטיפוח מיומנויות של מודעות לצרכים , הצבת מטרות , פתרון בעיות , בחירה , קבלת החלטות , יוזמה , תקשורת כין-אישית , ניהול משא ומתן ועוד . ( שתי מיומנויות מרכזיות לטיפוח סינגור עצמי הן המיומנות של התנהגות אסרטיבית והמיומנות של בניית היגדי הסינגור . להלן פירוט של שתיהן .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר