ידע סביבתי: תנאים מקלים והתאמות לימודיות

עמוד:126

ידעסביבתי : תנאים מקלים והתאמות לימודיות לומדים עם לקויות למידה עשויים להרגיש כמו אליס בארץ הפלאות : על פי דרישות המלכה , אליס מנסה לרוץ מהר יותר , אך היא מרגישה שהיא אינה מתקדמת , אלא סובבת כל הזמן סביב אותו העץ : היא הרגישה שלא תוכל לדבר , עד כדי כך נעתקה נשימתה : ועדיין המלכה קראה "יותר מהר ! יותר מהר " ! וגררה אותה איתה . "כבר כמעט הגענו "! הצליחה אליס לפלוט , לבסוף . " כמעט הגענו "! חזרה המלכה . "הרי כבר עברנו על פני המקום לפני עשר דקות ! יותר מהר "! והן המשיכו לרוץ עוד זמן מה בשתיקה , כשהרוח שורקת באוזני אליס , וכמעט מעיפה לה את השערות מהראש , כך נדמה לה . " עוד ! עוד " ! קראה המלכה . "יותר מהר ! יותר מהר "! והן המשיכו במהירות כזו , שלבסוף נדמה היה כאילו הן שטות באוויר , ורגליהן בקושי נוגעות בקרקע , עד שפתאום , בדיוק ברגע שאליס כבר הרגישה שהיא מותשת , עצרו , והיא מצאה את עצמה יושבת על הארץ , חסרת נשימה וראשה סחרחר . המלכה השעינה אותה על העץ , ואמרה בחביבות , "כעת את יכולה קצת לנוח " . אליס התבוננה סביבה בפליאה גדולה . "אבל נדמה לי שהיינו מתחת לעץ הזה כל הזמן ! הכול נשאר בדיוק כמו שהיה "! " כמובן " , אמרה המלכה , "וכי למה ציפית " ? " בארצנו " , אמרה אליס , עוד מתנשפת מעט , "היית מגיעה , בדרך כלל , למקום אחר - לו רצת מהר מאוד והרבה זמן כמו שרצנו " . " איזו ארץ איטית " ! אמרה המלכה . "כאן , לעומת זאת , עליך לרוץ הכי מהר שאת יכולה , כדי להישאר באותו מקום . אם את רוצה להגיע למקום אחר , את צריכה לרוץ לפחות פי שניים יותר . "מהר ( קרול , . ( 51-50 : , 1991 נוסף לרכישת הידע האישי , על הלומד לרכוש במהלך תכנית ההנחיה גם ידע סביבתי , הכולל הכרת הזכויות והחובות על פי החוק , הכרת המשאבים הקיימים בסביבה הלימודית וההתאמות הלימודיות האפשריות . התאמות ללומדים עם לקויות למידה צריכות לאפשר להם להגיע ליעדיהם בלי להרגיש שהם רצים מהר רשימות בקרה מוכנות של תנאי למידה עשויות להקל על הלומד עם לקות הלמידה להתייחס באופן אישי לתנאים , שבהם הוא יכול להפעיל ביעילות מרבית את מיומנויותיו כלומד , היכרות אישית כזו מסייעת לו בתהליך הסינגור העצמי : הוא יהפוך להיות מודע לתנאים המקשים / המקלים עליו , ועל בסיס מידע זה הוא יסנגר על עצמו ויציע פתרונות ואסטרטגיות פעולה קונקרטיות .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר