חוקים, תקנות ואגודות בישראל

עמוד:89

הן גם מצטטות מחקרים שמעידים על כך שלא תמיד מדובר בתרומה ייחודית לתלמידים עם לקויות למידה , וכי גם תלמידים אחרים עשויים ליהנות מהתאמות כמו "תוספת זמן" ( להרחבה נוספת ראו גם אצל ( Zuriff , 2000 nriN ההתאמות השכיחות היא ההמלצה לבחינה בעל-פה . נורית כר ( בר , ( 2003 בדקה את מהות הטקסט הדבור , שתלמידים עם לקויות הלמידה יוצרים במהלך יישום התאמה של מבחן בעל-פה . המחקר התבסס על קורפוס נתונים של 98 טקסטים כתובים ודבורים , וההשוואה הייתה בין בחינה כתובה לבין בחינה בעל-פה של אותו תלמיד לאותה השאלה , כולל דיבוב התלמיד על ידי המורה במהלך הבחינה בעל-פה . מחקרה של בר מוכיח , כי הקושי של תלמיד עם לקות למידה במהלך בחינה אינו היעדר ידע תוכני בהכרח , אלא היעדר ידע מבני , הדורש התאמה בין סוגת שאלה ( המבנה של מבעי שאלה ) לסוגת תשובה ( המבנה של מבעי תשובה ) במבחן . המבנה של שאלה , בין שהיא מוצגת בכתב ובין שהיא מוצגת בעל-פה , הוא זה המקשה על התלמיד עם לקות הלמידה "לשלוף" את ידיעותיו מהזיכרון . כשהתלמיד זוכה להתאמה של מבחן בעל-פה הוא מקבל הכוונה מתאימה של המורה-הבוחן לגבי רכיבים מבניים של השאלה , והכוונה זו היא המסייעת לו לדלות מזיכרונו את הפריטים הנדרשים . בר טוענת כי חוסר היכולת של תלמיד עם לקות למידה להוציא את הידע שלו מן הכוח אל הפועל עשוי לנבוע מכך שהוא אינו מודע למשמעות של מילות הוראה בתוך שאלות המבחן ( כמו מילות ההוראה : "הסבר , " "השווה " וכדומה . ( כדי לקדם את הבנת הסוגה של שאלות-מבחן מציעה בר ללמד בבית הספר את התפקידים התוכניים והמבניים של סוגה זו , על פי תחומי הידע הנלמדים בבית הספר . ג . אגודות ועמותות קיימים בישראל כמה גופים ציבוריים העוסקים בקידום זכויותיהם וצורכיהם של אנשים ( ילדים , נוער ומבוגרים ) עם לקויות למידה . גופים אלו הוקמו על ידי הורים , אנשי מקצוע ואנשי ציבור למען האדם עם לקות הלמידה , והוא ובני משפחתו יכולים לפנות אליהם בבקשת סיוע . גופים אלו גם יוזמים פעילויות הסברה להגברת המודעות הציבורית לצורכיהם של האנשים עם לקויות הלמידה . הם תומכים כמימוש צרכיו של האדם , וחלקם גס מדגישים את מחויבותם לסנגר על האינטרסים של אנשים עם לקויות למידה . הגופים המרכזיים לקידום הזכויות של אנשים עם לקויות הלמידה בארץ הם אלה : עמותת אורטון דיסלקסיה - ישראל - העמותה נוסדה בשנת 1992 והייתה בראשיתה סניף של עמותת-האם האמריקנית , אך בשנת 1998 הפך הסניף למרכז

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר