מתן מסגרת חדשה לחוויית הלקות

עמוד:77

הזה . ממצאים דומים מדווחים כמחקר של קוזמינסקי , ( Kozminsky , 2003 ) שכלל ראיונות עם 33 אנשים עם לקויות למידה . אלו מהמרואיינים , שהעידו על עצמם כמצליחים בחייהם , סיפרו על התנסויות המשקפות תהליך של מתן פרשנות אישית מחודשת לחוויית הלקות , פרשנות המעודדת התנהגויות מסתגלות . לדוגמה , אחד מהמרואיינים במחקר זה מעיד על עצמו , שהוא החל לראות בלקות חוויה בונה ולא עוד חוויה הרסנית ומגבילה , וכדבריו : אני דיסלקט אני לא אהבל . ראיתי שיש איזו אגודה שמטפלת בזה , אז פתאום בזמן האחרון אני רוצה לראות מה אפשר לעשות , איך אפשר להתקדם ... בטח יש דברים שאני יכול לעזור לעצמי שאני לא יודע אותם . לאותה תפנית בהתייחסות ללקות , לאותו מתן מסגרת חדשה , יש ארבעה שלבים , המשפיעים זה על זה : ההכרה בלקות , ההחלטה על יידוע , הכנת הבעיה ותכנון הפעולות . ( Gerber , Ginsberg , & Reiff , 1992 ) להלן תיאור כל אחד מארבעת השלבים , תוך ציטוט דבריהם של מרואיינים ממחקרה של קוזמינסקי . ( Kozminsky , 2003 ) א . הכרה בלקות משמעה נכונותו של האדם להכיר בחולשותיו ובכוחותיו . הוא מבין שהוא מיוחד ומכיר בכך שאינו צריך להיות בדיוק כמו האחרים כדי להרגיש שהוא בעל ערך . הוא מקבל את עצמו על מעלותיו וחסרונותיו . במשפטים הבאים מדגימים המרואיינים את הכרתם בכוחות ובקשיים שלהם . ביטויים של הכרה בכוחות : "אני רואה פעם אחת וזוכר היטב וזה היתרון שלי על אחרים . אני מבחין בדרך-כלל בפרטים קטנים שאחרים לא מבחינים בהם . הייתה לי פגישה עם מהנדס לגבי מכונה חקלאית להפרדת אבנים מהקרקע שראינו בסיור בחו"ל וניסינו להעתיק את הפטנט . המהנדס לא היה מסוגל לזכור איך עבדה . אני זכרתי פרטים וזה עזר לנו לגלות ולהבין איך היא עובדת . " "מה שטוב אצלי שאני יודעת להבין אנשים , יודעת להתחשב בהם ולהבין את מצבם . אני יודעת להתפשר ואני בן-אדם שקל לחיות איתו . " "אני מאוד ערני לסובב אותי . יש לי הבנה סביבתית שאני חושב שהיא לא רגילה . כשאני שומע מילה לידי אני ישר מקשר ואני עושה אחד ועוד אחד עם כל דבר . " ביטויים של הכרה בקשיים : "יש לי בעיה כהבעה בכתב . יש הרבה דברים שאני יודע במבחן , ואני לא רושם כי הניסוח שלי לא טוב במיוחד , ויש לי גם שגיאות כתיב . "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר