העצמה ללומדים עם לקויות למידה

עמוד:74

העצמה בלומדים עם לקויות למידה העצמה היא אחת התשובות בניסיון לפרוץ את מעגל חוסר האונים הנלמד אצל לומדים עם לקויות למידה , ולחזק את החוסן והעמידות שלהם . תהליך העצמה מוגדר כ '' מעבר ממצב של חוסר אונים למצב של שליטה יחסית בחיים , בגורל ובסביבה . מעבר זה יכול להתבטא בשיפור בתחושת היכולת לשלוט , כמו גם בשיפור ביכולות הממשיות להפעיל שליטה " ( סדן , . ( 94 : 1999 תהליך של העצמה פרטנית מתמקד במה שמתרחש ברמה האישית בחיי הפרט . הוא בא ליצור שינוי אישי , שבו האדם ( בכוחות עצמו או בסיוע של אחרים ) עובר ממצב סביל למצב של שותפות פעילה ושל שליטה אישית רבה יותר בחייו , לקראת הגשמה עצמית . העצמה פרטנית מוגדרת כ"תהליך אינטראקטיבי המתרחש כין הפרט לסביבתו , שבמהלכו משתנה תחושת העצמי כחסר ערך , בכיוון לקבלת העצמי כאזרח אסרטיבי בעל יכולת סוציו-פוליטית ... במהלכו נוצר שילוב של קבלה עצמית וביטחון עצמי , הבנה חברתית ופוליטית ויכולת אישית לקחת חלק משמעותי בקבלת החלטות ובשליטה על משאבים בסביבה " ( שם : . ( 51-50 סדן מציינת כי "ככל נזקקות לשירות חברתי קיים פוטנציאל לכשל העצמה וסכנה להידרדרות לתלות חסרת אונים , קבועה ומצמיתה " ( סדן , . ( 51 : 1999 לומדים עם לקויות למידה , הנזקקים בבית הספר לשירותים מתמשכים של תמיכה לימודית , נמצאים בסכנה לפיתוח תלות חסרת אונים בשירותים אלו . פעילויות של סינגור עצמי יכולות לשמש עבור לומדים אלו מקור להעצמה פרטנית , מכיוון שהן מעודדות הגדרה עצמית ועשייה מועילה של הפרט למען עצמו . הוצלר , יעקב , אלמוסני וברגמן ( 2001 ) מציעים יישום של פרקטיקה מעצימה עם ילדים עם מוגבלויות . עניינם אמנם בילדים עם מגבלות גופניות , אך עצותיהם חשובות גם לגבי ילדים עם לקויות למידה . הם מבנים תהליך העצמה , שמחזק גורמי הגנה ומעודד את הילדים להשתמש במשאבים שיקנו להם תחושה של אוטונומיה , שליטה , ביטחון עצמי והערכה עצמית . בתהליך זה נעשה שימוש ב"אתגרי פעולה במינון המותאם ליכולתו של הילד ודרישה למאמץ מרבי אפשרי " ( שם ; . ( 31 בהצעתם לפרקטיקה המעצימה הם מציעים להשתמש במגוון כלים , כמו אלו . קוזדן ועמיתיה ( Cosden et al , 2002 ) רואים בעצם הקיום של לקות למידה באדם מסוים גורם סיכון המחזק את הסיכוי לתולדות שליליות , אך הם גם מדגישים שלא ניתן לחזות התנהגות עתידית על סמך הלקות בלבד , כי שילוב של גורמים אישיים , משפחתיים וסביבתיים יקבע את עתידו החברתי , הלימודי והמקצועי של אדם עם לקויות למידה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר