גורמי סיכון וגוהמי הגנה

עמוד:70

גורמי סיכון וגוהמ י הגנה מסגרת ההתייחסות של גורמי סיכון והגנה מבוססת על העבודות של חוקרים משנות השמונים של המאה . 20-ה גרמזי ( Garmezy , 1983 ) מתאר "גורמי סיכון" כאותם גורמים המתקשרים עם עלייה בסיכויים של אדם מסוים לפתח קשיים רגשיים והתנהגותיים בהשוואה לאדם אחר שנבחר אקראית מקרב האוכלוסיה הכללית . כלומר , המונח "גורם סיכון " הוא כללי ומתקשר לתנאים שונים העלולים להוביל לתולדות שליליות אצל האדם . בסקירתם מונים מוריסון וקוזדן ( Cosden , 1997 Morrison &) גורמי סיכון שונים להתפתחות הילד , כמו טמפרמנט שלילי , עיכוב התפתחותי , התנהגות אנטי-חברתית , יחסי חברות לא תקינים , גורמים ביולוגיים / גנטיים , מין ( זכר , ( וגורמים סביבתיים , כמו עוני כרוני , כישורי הורות לא תקינים , פסיכופתולוגיה הורית , מחלה כרונית במשפחה והיעדר תמיכה חברתית לילד ולמשפחתו . " גורמי הגנה" מזוהים כאותם גורמים המתקשרים לחוסנו של הפרט ולעמידותו בפני תולדות שליליות , וביניהם נמנים גורמים הקשורים בילד , כמו טמפרמנט חיובי וכישורים חברתיים , גורמים הקשורים במשפחה , כולל הורה תומך והבניה עקבית של חוקים , וגורמים בקהילה , כולל יחסים חיוביים עם מבוגרים משמעותיים וסביבה בית-ספרית תומכת . השפעתם של גורמי סיכון והגנה אינה בודדת אלא מותנית בשילוב ביניהם . גרמזי ומסטן מגדירים חוסן , ( Resilience ) בתור : "תהליך , יכולת או תולדה של הסתגלות מוצלחת למרות קיומם של תנאים מאתגרים ומאיימים . ( Garmezy & Masten , 1991 : 459 ) ההתייחסות המחקרית לגורמי סיכון וחוסן ( Risk & Resilience ) אצל אנשים עם לקויות למידה הופיעה לראשונה אצל וורנר וסמיט , ( Werner & Smith , 1982 ) כשניסו להסביר את עושר הנתונים שאספו במחקר על קבוצת מיקוד של 72 ילדים , מתוך 698 ילדים שנולדו בשנת 1955 באי קאואי . ילדים אלו נולדו עם בעיות בינקות , הם גדלו בתנאי עוני ולחלקם היו אבות אלכוהוליסטים או אמהות עם בעיות מנטליות . החוקרים עקבו אחר ההתפתחות הקוגניטיבית והפסיכולוגית פרק 4 היבטי םש ל סיכוןושל חוסן

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר