ייחוסים סיבתיים

עמוד:67

למה שאנחנו מייחסים את האחריות להצלחות ולכישלונות שלנו , ישפיעו על התפיסה העצמית שלנו , על ציפיותינו לגבי תוצאות של אירועים עתידיים , על תחושת היכולת שלנו להשפיע על אירועים אלו וכן על המוטיבציה הלימודית שלנו . תאוריית הייחוסים הסיבתיים של ווינר ( Weiner , 1979 , 1986 ) מונה ארבעה ייחוסים בסיסיים הנותנים הסברים אפשריים להצלחה או לכישלון בלימודים . ארבעת הייחוסים הם : יכולת , מאמץ , קושי מטלה ומזל . ייחוסים אלו ניתנים לבדיקה וניתן גם לאמן אנשים לשנותם , כך שהלומד יראה בהצלחות ובכישלונות הלימודיים שלו תהליכים התלויים בו , כאלה שבכוחו להשפיע עליהם ( מחקרים אחרים מציינים ייחוסים נוספים , כגון : אסטרטגיה , אחר משמעותי , עניין ועוד . ( הייחוסים מתקיימים בשלושה רצפים . יציבות , שליטה ומיקום שליטה . יש גם המוסיפים רצף רביעי והוא הגלובליות של הייחוס , כלומר : האם הייחוס חל על תחום למידה ספציפי כמו מתמטיקה , או שהוא גלובלי ומקיף תחומי למידה רבים . להלן הסבר על שלושת הרצפים של יציבות , שליטה ומיקום שליטה . . 1 מרכיב היציבות פירושו רמת הקביעות והעקביות של דגם ההצלחה או הכישלון של התלמיד . וכך , ייחוס עשוי להיות יציב או לא יציב . ייחוס יציב הוא ייחוס קבוע ולא משתנה . ייחוס ההצלחה ליכולת מולדת , למשל , הוא ייחוס יציב , כי יכולת מולדת אינה נתפסת כמשתנה מיום ליום . גם קושי המטלה נחשב לייחוס יציב , כי אם המטלה קשה או קלה , היא תישאר כך בכל פעם שנתקלים בה . לעומתם , ייחוסי מאמץ ומזל נחשבים לייחוסים כלתי יציבים , כי אם לא התאמצתי היום אני יכול מחר להתאמץ יותר , והמזל הוא כידוע הפכפך ובלתי יציב , כי "היום לא הרווחתי בפיס , אבל מחר אולי . "ארוויח . 2 מרכיב השליטה מסמן את רגשות הפרט לגבי יכולתו להשפיע על התוצאות באמצעות שליטתו בגורמים . הייחוסים של יכולת , מזל וקושי מטלה אינם בשליטתנו . לעומת זאת , המאמץ הוא כולו בשליטתנו ואנו יכולים לקבוע כמה מאמץ נשקיע . אם אני מאמין שכמות המאמץ שאשקיע בהכנה למבחן היא שתקבע את הציון שלי במבחן , הרי שמדובר בגורם הניתן לשליטה . . 3 מרכיב מיקום השליטה משמעו האמונה שגורם ההצלחה או הכישלון נמצא בתלמיד פנימה או בגורם שמחוצה לו . ייחוסי יכולת ומאמץ הם ייחוסים עם מיקום שליטה פנימי , בתלמיד עצמו , ואילו ייחוסי קושי המטלה והמזל הס חיצוניים לתלמיד .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר