הגדרה ומאפיינים של לקויות למידה

עמוד:37

ליקויים אלה , כולם או חלקם , יכולים להימצא בכל ילד בעל לקות למידה , בשילוב ובמתכונת שונים " . בהיות הגדרה זו ההגדרה המתווה הנחיות להשמה לחינוך המיוחד , היא ממשיכה ומציינת כי "אם הילד יגלה תסמונת זו במלואה , יש להמליץ על העברתו לכיתה נפרדת" ( חוזר מנכ " ל , . ( 1976 כאמור , הגדרה ראשונית זו לא הבחינה הבחנה מבדלת ברורה בין תלמידים עם לקויות למידה לבין תלמידים עם פיגור שכלי , לדוגמה , מכיוון שהיא הסתמכה על רשימה של ארבעה קשיים , שניתן לאפיין באמצעותם תלמידים עם לקויות למידה אך גם תלמידים עם פיגור שכלי . הגדרה אחרת של משרד החינוך בישראל היא זו משנת 1992 ( חוזר מנכ " ל מיוחד , . ( 1992 הגדרה זו קרובה ברוחה להגדרה האמריקנית של NjCLD-n משנת , 1988 ולפיה : " ליקויי למידה הם הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות , וזאת עקב שיבושים בתהליכים קוגניטיביים שהבסיס המשוער שלהם הוא נוירולוגי . יכולתם האינטלקטואלית של ילדים עם ליקויי למידה היא ממוצעת ומעלה , אך הם מגלים קשיים שונים בתפקודם הקוגניטיבי , ביכולתם המוטורית ובתיאום התנועתי-התפיסתי שלהם . לרבים מהם יש הפרעות בדרגות חומרה שונות בקשב ובריכוז , ולעיתים קרובות יש להם בעיות בהסתגלות למצבים המחייבים גמישות בתגובות . ההפרעות מלוות על פי רוב בבעיות רגשיות עקב הכישלונות החוזרים ונשנים ועקב התחושה של חוסר אונים , המובילים להתפתחות של דימוי עצמי נמוך ולחרדות . המקור הדומיננטי לקשייהם אינו בנכות , ברמה שכלית נמוכה , בבעיות רגשיות ראשוניות או בהשפעות סביבתיות , כגון הבדלים תרבותיים והוראה לקויה או לא מספקת" ( חוזר מנכ " ל מיוחד , . ( 1992 עיון בשתי ההגדרות , זו האמריקנית CNJCLD , 1988 , 1994 ) וזו של משרד החינוך הישראלי ( חוזר מנכ"ל מיוחד , , ( 1992 מלמד כי שישה מן המאפיינים של לקויות הלמידה הם מאפיינים מרכזיים גם לדיון הנוכחי על הכוונה עצמית ועל הנחיה לסינגור עצמי של אנשים עם לקויות למידה . בתחילה יתוארו שלושה מהמאפיינים הראשוניים ללקות למידה , ובעקבותיהם יבוא תיאור שלושה מאפיינים משניים . המאפיינים הראשוניים הם אלה : א . האופי הכרוני של לקות הלמידה : לקות למידה אינה "עוברת עם . "הגיל אמנם המיקוד של הלקות עשוי להשתנות במהלך שנותיו של האדם , וזאת על פי הדרישות ההתפתחותיות והסביבתיות , אך יש לזכור שמדובר בלקות כרונית , שתלווה את האדם לאורך חייו . בגיל צעיר קשיי הלמידה נראים על

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר