הגדרה ומאפיינים של לקויות למידה

עמוד:33

הגדרהומאפיינים של לקויות למידה אחת הסוגיות המרכזיות בכל דיון על לקויות למידה היא סוגיית ההגדרה . לקות למידה זכתה למגוון של הגדרות שחוברו על ידי גופים ממשלתיים , ציבוריים או על ידי קבוצות אינטרס ייחודיות . ההגדרה שאומצה על ידי אנשי מחקר רכים היא זו שנוסחה על ידי "הוועדה הלאומית המאוחדת על לקויות למידה" בארצות הברית . ( NJCLD : National Joint Committee on Learning Disabilities ) ההגדרה עודכנה בשנת 1988 ועודכנה שוב בשינויים קלים בשנת . ( NJCLD , 1988 , 1994 ) 1994 היתרון של הגדרה זו הוא בכך שהיא פותחה על ידי נציגים ממספר רב של ארגונים מקצועיים ושל ארגוני הורים והם אף אימצו אותה . ההגדרה הזו אינה מחליפה במסמכי מדינה בארצות הברית את ההגדרה של משרד החינוך האמריקני משנת , 1977 אבל היא מבטאת אחידות דעים בין ארגוני הורים לאנשי מקצוע , וכדברי דונלד המיל "לזה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים לקויות למידה" . ( 1993 : 7 Hammill , ) גם ההגדרה שאימץ משרד החינוך בישראל ( חוזר המנהל הכללי , ( 1992 קרובה ברוחה להגדרה זו ( וראו בהמשך על התפתחות ההגדרה בישראל . ( להלן ההגדרה של לקויות למידה שקבעה הוועדה הלאומית המאוחדת האמריקנית בשנת : 1994 לקויות למידה הוא מונח כללי , המתייחס לקבוצה הטרוגנית של ליקויים , המתבטאים בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של יכולות האזנה , דיבור , קריאה , כתיבה , חשיבה או יכולות מתמטיות . הליקויים הללו הם אינטרינזיים לפרט , וההנחה היא שהם נגרמו כתוצאה מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית , והם עשויים להתרחש במהלך שנות החיים . בעיות בהתנהגות של ויסות עצמי , תפיסה חברתית והשתלבות חברתית עשויות להתקיים עם לקויות למידה , אך אינן כשלעצמן מרכיבים של לקות למידה . אף שלקות למידה עשויה לקרות בו-זמנית עם מצבים מגבילים אחרים ( כמו ליקוי חושי , פיגור שכלי , הפרעה חברתית ורגשית , ( או עם השפעות סביבתיות ( כמו הבדלים תרבותיים , הוראה לא מספקת או לא מתאימה , גורמים פסיכוגניים , ( היא אינה תוצאה של תנאים או השפעות אלו . ( 1 . ; NJCLD , 1994 : 65-66 NJCLD , 19880 . 3 המודל הקונסטרוקטיביסטי , הנקרא גם המודל ההוליסטי , מדגיש למידה מהשלם אל הפרטים של אותו שלם , וכך הגישה להוראת הקריאה , לדוגמה , כוללת שימוש בספרות ילדים כבטקסטים ללמידה , ולא בספרים מדורגים .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר