מבט היסטורי

עמוד:31

על אפאזיה והעבודה עם אנשים עם נזק מוחי . מרבית המחקר כשלב הראשוני התקשר לתחום הנוירולוגיה . ההכרה שילדים מסוימים , ללא נזק מוחי מתועד , הראו אפיונים המזכירים את אלו של מבוגרים עם נזק מוחי ידוע , הייתה שלב מעבר חשוב בתחום . תחילת שנות 60-ה של המאה העשרים היו שנותיה הראשונות של התנועה ללקויות למידה . בשנת 1963 התקיים בשיקגו שבמדינת אילינוי כנס בחסות קבוצת הורים , שהקימו את האגודה לילדים עם לקויות למידה בארצות הברית . בכנס זה השתמש סמואל קירק , דמות ידועה בתחום של החינוך המיוחד , במונח לקויות למידה , ( Learning Disabilities ) כדי לתאר ילדים שכונו עד אז במגוון שמות , כולל ילדים עם מוגבלויות תפיסתיות , נזק מוחי , נזק מוחי מזערי , אפאזיה , היפראקטיביות ובעלי תסמונת שטראוס . לאחר כנס זה הפכה לקות הלמידה לקטגוריה מובחנת של לקות למטרות מחקר , סינגור ומתן שירותים . בסקירה ההיסטורית שלו מציין המיל חמישה ערוצי התפתחות בתחום של לקויות למידה : . 1 יצירת ארגונים מקצועיים וארגוני סינגור של הורים , שהתמקדו בלקויות למידה . הגידול במספר הארגונים האלו משקף גם את הגידול במספר הילדים בגיל בית ספר המקבלים שירותים כבעלי לקויות למידה . גם בארץ קמו כמה ארגונים שהתמקדו בלקויות למידה , וביניהם ניצן , לשם , אורטון-דיסלקסיה ואחרים ( ראו הרחבה על אגודות בישראל בפרק . ( 5 . 2 חקיקה נרחבת , שהשפיעה על אבחון , טיפול , מסגרות חינוך ותעסוקה לילדים ולמבוגרים עם לקויות למידה ( ראו הרחבה על החקיקה בפרק . ( 5 . 3 פיתוח שירותים חינוכיים לתלמידים עם לקויות למידה , שנעו מהמסגרת של הקליניקה הרפואית אל המסגרת החינוכית בכיתה , ועברו מבתי הספר המיוחדים ומהכיתות הנפרדות אל השילוב במסגרות חינוך רגילות . בשנות 90-ה של המאה העשרים חלו שינויים דרמטיים במסגרות החינוך לתלמידים עם לקויות למידה ושינויים במסגרות המשך של לימודים ותעסוקה למבוגרים . בעקבות חקיקה בארצות שונות , כולל בישראל , פותחו תכניות לשילוב ולהכלה של תלמידים עם לקויות למידה במסגרות לימודיות רגילות ( בהקשר זה ראו על חוק חינוך מיוחד התשמ " ח בישראל בפרק . ( 5 . 4 יצירת קבוצות עניין מגוונות , הרחבת הידע המחקרי ופיתוח כלי אבחון רגישים הגדילו את מספר התלמידים המאובחנים כבעלי לקויות למידה . במקביל , גדלה גם השונות בין בעלי המקצוע בתחום זה . בעוד שבתחילה היה התחום של לקויות למידה נחלתם של רופאים ופסיכולוגיים , הרי בהדרגה התמקצעו בתחום גם מורים וצוותים הקשורים לבית הספר , ואלו החלו

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר