מיומנויות הנדרשות להכוונה עצמית

עמוד:22

מיומנויות הנדרשות להכוונה עצמית מרטין והובר-מרשל ( Martin & Huber Marshall , 1995 ) מציינים שבעה מושגי-על הנכללים בתיאור של הכוונה עצמית בקרב אוכלוסיות עם מוגבלויות . המיון שלהם מכליל את הסינגור העצמי כאחת מההתנהגויות המתארות הכוונה עצמית : . 1 מודעות עצמית : זיהוי צרכים , זיהוי תחומי עניין , זיהוי והבנה של הכוחות , זיהוי והבנה של המגבלות , זיהוי הערכים האישיים . . 2 סינגור עצמי : ביטוי אסרטיבי של רצונות , צרכים וזכויות , קביעת התמיכות הנדרשות , חיפוש פעיל של תמיכה , השגה ובחינה של התמיכה הנדרשת , ניהול העניינים האישיים . . 3 מסוגלות .-עצמית האמונה של האדם לגבי יכולתו להשיג יעדים . ציפיות המסוגלות של האדם נבנות על בסיס התוצאות של הפעולות הקודמות שלו להחליט ולבחור , התנסויות בלקיחת אחריות בבית , בבית הספר ובמקומות אחרים , לקיחת סיכונים ולמידה מהתוצאות . ילדים ומבוגרים יתפסו את עצמם כמועילים וכבעלי ערך , כשישתלבו בפעולות , שלתוצאותיהן יש השפעה על חייהם . בלמידה זו יסייעו גם מודלים של מבוגרים , הלוקחים אחריות על חייהם ומקבלים החלטות . בתיאור הבא מתאר גלעד , אדם מבוגר עם לקויות ראייה ולקויות למידה , את ההבנה שלו לגבי הכוונה עצמית וסינגור עצמי : יש הבדל בין לתת לאנשים לנהל אותך , לבין זה שאתה מתנהל בעצמך . אני לא צריך לפעול לפי ההנחות או האמונות של אנשים אחרים . אני הופך למנוהל או לקורבן אם אני בוחר לא להיות אחראי לעצמי . למשל , אם אתה עיוור ומישהו תופס בזרוע שלך ודוחף אותך כדי לחצות את הכביש , ואתה לא אומר כלום , אבל היית רוצה באמת להגיד , אז אתה נותן לאדם אחר לכפות את התוצאות של ההנחות שלו עליך . אבל מצד שני , אם אתה אומי : "תודה , אבל אני לא זקוק לעזרה , " או "הרשה לי לאחוז בזרוע , "שלך תלוי במה שאתה רוצה באותו רגע , אז אתה מפגין אחריות אישית לחיים שלך ולא נותן שינהלו אותך . אותו דבר לגבי לקות למידה . אם אתה מתארח בליל הסדר אצל קרובי משפחה ומציעים לך לקרוא איזו שהיא פיסקה בהגדה , אתה צריך לבחור מה נכון לך . אס אתה יודע שיש לך קושי לקרוא את כל המילים הארמיות האלו בהגדה , ואתה לא ווצה להיות נבוך , אתה יכול לבחור להגיד : "יש לי קושי בקריאת הקטעים האלה בהגדה ולכן אני מציע שמישהו אחר יקרא . "בקול אז אתה הופך למנווט של החיים שלך ובוחר מה נכון בשבילך . "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר