הגדרות של הכוונה עצמית

עמוד:21

מודעות עצמית , תחושת ערך עצמי וביטחון עצמי ביכולות האישיות ( ראו הרחבה בפרק 3 על היבטים מוטיבציוניים . ( אף שהכוונה עצמית היא יכולת חשובה לכל אדם , נראה שהיא קריטית במיוחד עבור אנשים עם מוגבלויות . וורד ( Ward , 1988 ) טוען כי הרכישה של תכונות אישיות , המובילות להתנהגות המדגימה הכוונה עצמית , נעוצה בתהליך התפתחותי , המתחיל בילדות המוקדמת ונמשך לאורך החיים הבוגרים . אף שהכוונה עצמית , לדעתו , היא מטרה חשובה ביותר , הרי היא מטרה קשה להשגה לאנשים עם מוגבלויות , ומרביתם אינם מפעילים מידה מתאימה של שליטה על חייהם . לאורך שנות לימודיהם בבית הספר וגם לאחר סיום לימודיהם , הם נשארים תלויים בהחלטות שאחרים מחליטים עבורם , גם כשמדובר בנושאים אישיים לחלוטין , כמו המשך לימודים , בחירת קריירה או מגורים . צעירים אלו חווים אבטלה , תעסוקה לא מתאימה , תלות מתמשכת בהורים , בידוד חברתי והיעדר מעורבות בפעילויות בקהילה , ורק לעיתים רחוקות הם לומדים לסנגר על עצמם . ( Abery , Rudrud , Amdt , Schauben & Eggebeen , 1995 ) העניין האקדמי בתחום של הכוונה עצמית וסינגור עצמי בקשר לאנשים עם מוגבלויות התעורר בעקבות השגות שהעלו האנשים עצמם , בני משפחותיהם , מוריהם ואנשי מקצוע שונים , לגבי הדימוי הסטראוטיפי של פסיביות ולגבי התפקידים השוליים שאנשים אלו ממלאים בחברה . הבעיה קשה יותר כשעומד לפנינו הניגוד שבין ציפיות החברה לחירות בהחלטות איטיות , מצד אחד , לבין התפיסה שאנשים עם מוגבלויות זקוקים להגנה המתבטאת בכך שאחרים יחליל \ ו עבורם , מצד שני . על פי התפיסה המגוננת הזו , אנשים עם מוגבלויות אינם יכולים להחליט עבור עצמם . יתרה מכך , התפיסה הזו גם טוענת שהחלטות שהם מחליטים עבור עצמם עלולות להזיק להם מבחינה פיזית או נפשית . אבל הסרת הזכות מהאדם להחליט עבור עצמו אינה בהכרח הגנה . תפיסה כזו מרחיקה את האדם מזכותו לבחור במה שהוא' רוצה , מרחיקה אותו מזכותו ללמוד לקבל החלטות ולהיות אחראי לתוצאותיהן ומזכותו ללמוד משגיאותיו . לכל אדם יש זכות להכוונה עצמית ולקבלת החלטות אישיות , כי "כשאנחנו מונעים מהאחר את הזכות להחליט , אנחנו מרחיקים אותו מלהיות מעורב במשימות התפתחותיות שבהן הוא לומד מה חשוב עבורו , מה הוא רוצה , ומה עליו לעשות כדי להשיג את מטרותיו " . ( Hoffman & Field , 1995 : 134 ) לודי ומרטין ( Ludi & Martin , 1995 ) מדגישים , שילדים ומתבגרים יהפכו למבוגרים עם הכוונה עצמית , אם יינתנו להם הזדמנויות והתנסויות המובילות להצלחה . התנסויות בונות הן אלו הכוללות גם כישלונות , הזדמנויות לגלות ,

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר