הגדרות של סינגור עצמי

עמוד:19

הגדרות של הכוונהע צמית המחקר בתחום של חינוך מיוחד מציע כמה הגדרות של הכוונה עצמית לאנשים עם מוגבלויות . רוב ההגדרות הן הגדרות מתארות , הכוללות את מרכיבי המושג מתוך הפרספקטיבה של המיומנויות הנדרשות להכוונה עצמית . חלקן רואות בהכוונה עצמית אוסף של התנהגויות , המאפשר לאדם לשלוט בחייו ולכוונם , כולל ההתנהגות המתוארת כסינגור עצמי . הגדרות אחרות מפרידות בין הכוונה עצמית לסינגור עצמי , כשההכוונה העצמית מבטאת את סך הכישורים המאפשרים את הפעולה של סינגור עצמי . להלן יוצגו הגדרות אחדות להכוונה עצמית וייבחנו מרכיביהן , כדי להגיע להבנה מקפת של המושג ושל השלכותיו בהוראה / למידה של לומדים עם לקויות למידה . פילד ועמיתיו ( Field , Martin , Miller , Ward & Wehmeyer , 1998 ) מגדירים הכוונה עצמית כך : צירוף של מיומנויות , ידע ואמונות המאפשר לאדם להיות מעורב בהתנהגות המכוונת למטרה אוטונומית ובעלת ויסות עצמי . חיוניים להכוונה עצמית הם ההבנה של האדם את נקודות החוזק והמגבלות שלו , עם האמונה שלו בכישוריו וביעילותו . אדם , הפועל על בסיס המיומנויות והעמדות האלו , יוכל לשלוט על חייו ולתפקד כמבוגר מצליח ( שם : . ( 2 אדם עם הכוונה עצמית יודע מה הוא רוצה , הוא יודע איך לבחור , והוא פועל להשגת רצונו . הוא מודע לצרכיו האישיים ומתוך כך הוא בוחר את יעדיו ופונה להשיגם . הוא מעריך את ההתקדמות האישית שלו בהשגת יעדיו ועל בסיס הערכה זו הוא משנה את הפעולות שלו ויוצר דרכים ייחודיות לפתרון הבעיות המתגלות הספרות המקצועית טוענת לקשרים הדדיים בין סינגור עצמי קבוצתי לבין סינגור עצמי אישי , ואמנם העדויות האישיות של מסנגרים עצמיים מבליטות קשרי גומלין אלו , כשסוג אחד של סינגור עצמי גולש ומשפיע על הסוג האחר . גודלי , ( Goodley , 2000 : 7 ) לדוגמה , מדגים קשרי גומלין אלו באמצעות תיאור אירוע , שבו קבוצה של אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות נפגשה כדי לדון בתנאי ההסעה שלהם . אחד המשתתפים תיאר את דיוני הקבוצה , ואמר : "דיברנו על זה שאין חגורות בטיחות במיניבוס . " בסיכום הדיון פנו חברי הקבוצה גם כגוף וגם בנפרד בדרישה להוסיף חגורות בטיחות לכלי הרכב המסיעים אותם למקומות העבודה השונים שלהם . במקרה זה פעולת הסינגור העצמי הקבוצתי תורגמה לפעילויות של סינגור עצמי אישי .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר