וישראל ויהודה יושבים בסוכות

עמוד:11

חניה של בני ישראל בצאתם ממצרים , שאת מקומו איננו יודעים כיום ; השלישי - העיירה אל עריש , שפירוש שמה בתרגום עברי הוא הסוכות . ואכן , מי שיבקר היום בבירת צפון סיני ובסביבתה יפגוש בסוכות הבדואים , הפזורות לרוב באזור . נוסע יהודי בשם רבי משולם מוולטרה עבר כאן ב ו 48 ו וטעה לחשוב כי שלושת המקומות אחד הם . על אל עריש הוא כותב : "סוכות , כי בלשון ישמעאל עריש היא סוכה . וזה המקום שבנה יעקב אבינו עליו השלום . " השם עריש גרם לאחרים לראות בו את סוכות מימי יציאת מצרים , לפי הכתוב בתורה : "ויסעו בני ישךאל מךעמסס ויחנו בסכת " ( במדבר ל '' ג , ה . ( שני הזיהויים אינם עומדים במבחן : סוכות של יעקב מקומה הרחק לצפון מזרח וזו של בני ישראל , אף כי נעלם מקומה מידיעתנו , הרי ההגיון הנובע מן הסיפור התנ " כי אינו מאפשר את זיהויה באל עריש . פטור בלא כלום אי אפשר , וכדי שלא תהיה אל עריש נעלבת נעזרנו בשמה להבנתו של פסוק בשיר השירים : "דודי לי בכרמי עין נדי . הנו יפה רעןתי , ה / ן יפה עיניך י 1 נים . הנף יפה דודי אף נעים , אף עךשנו לעננה . קרות בתינו ארזים , רהיטנו ברותים" ( א , ' יד-יז . ( במחשבה ראשונה נראה כי השולמית באומרה "עישנו רעננה , " מתכוונת למיטת כלולות - אך התמונה הכוללת וסדר הדברים מעוררים ספק בכוונה הזו . במקרא מופיעה המלה ערש במובן מיטה בכל המקומות האחרים , אך במשנה אנו מוצאים עריס במובן גפן מודלית על כלונסאות , היוצרת סוכה . - "איזהו עריסז הנוטע שורה של חמש גפנים בצד הגדר , שהוא גבוה עשרה טפחים" ( כלאיים ו , ' א י . ( מכאן אולי "עישנו רעננה . " פירושו שהמדובר בכרם - סוכת נפנים . לעומת השולמית ודודה , אין דרכו של יעקב אבינו מפדן ארם לארץ ישראל סוגה בשושנים . תחילה רודף אחריו לבן בהר הגלעד ומאשימו בגניבה , אחר כך הוא נאלץ להיאבק לילה שלם עם המלאך על שפת היבוק ולבסוף , מלא פחד וחששות , הוא פוגש את עשו אחיו . לא יפלא , כי אחר כל הדברים הללו זקוק יעקב לשקט ולמנוחה על מנת להירגע : "ףעקב נסע סבתה ויכן לו בית ולמקנהו עשה סכת על כן לןךא שם המקום סכות" ( בראשית ל"ג , יז . ( עמק סוכות נמצא מצפון ליבוק , בעבר הירדן המזרחי , מול מושב ארגמן . באזור הזה מתרחבת הבקעה ויוצרת שטחי עיבוד ומרעה נרחבים . אם נצרף לכך את שפע מי היבוק נבין כי אכן יאה המקום למנוחה ולהתרגעות של 2 "והוא ישב פתח האהל כחם היום" ( בראשית י"ח , א . ( שיכון סוכות של בדואים בצפון סיני , ליד בלחה . 1 סוכת גפנים על גג עשוי שכבות בוץ ותבן , בעיירה בדרום לבנון . 3 סוכות הבנויות מכפות תמרים בךהב שלחוף ים סוף . 4 בית ועליו סוכה , הבנויה על גבי מעקה עשוי בוץ ותבן , בכפר דיר צאמת שבמערב הר מלרון . בתמונוף מעבר לדף : " ויעשן לו ; ם סכות איש על גנו" ( נחמיה חי , טז . ( סוכות למגורים בקיץ , על גגות הבתים בכפר דיר צאמת .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר