ח יונה ויציאת מצרים במעגל השנה

עמוד:134

3 הצלחתו בכישלונו . בתפילה זו מבקש יונה למות . התפילה מגלה את הפער העצום בין האדם הקפדן הדורש את מידת הדין , "יקוב הדין את , "ההר ובין האל החומל על ברואיו . ככל שיונה מרחיק לברוח מן האל ומסרב לקבל את דרכי האל , מתברר כי הוא עסוק דווקא בזיקתו לאל הבורא , זיקה המתבטאת במפורש בתיאור הסיבה לבריחתו : "אנה יהיה הלוא זה דברי עד היותי על אדמתי על כן קדורני ל ? רח תלשישה : כי ידעתי כי אתה אל חנון לרחום אלןל אפים לרב חסד לנחם על הרעה" ( יונה ד . ( 2 ה' מזמן דג , קיקיון , תולעת ורוח . כוחו באוויר , בים , בדומם , בצומח ובחי וכולם אינם אדישים למעשי האדם . אלוהים משגיח על כל ברואיו ורחמיו עליהם רבים . בתפילת יום הכיפורים אנו קוראים : "המלך יושב על כסא רם ונשא ... ובמקהלות רבבות עמך בית ישראל ברנה יתפאר שמך מלכנו בכל דור ודור שכן חובת כל היצורים להודות להלל לשבח לפאר לרומם " ... ( תפילת שחרית של יום הכיפורים . ( תיאור שלטון אלוהים בעולם דוחה את האפשרות שכל נברא יקבע את גורלו ועתידו . האל בורא העולם הוא ריבון העולם . האדם לא יודע ולא מסוגל להבין את דרכי האל , המכילות את מידת הדין ואת מידת הרחמים . מתוך הרחמים , מתוך הרחם , נוצר העולם ומתקיים . על האדם להכיר באי ידיעתו את דרכי ההשגחה ולהכיר בתלותו בחסדי האל . על יונה כמו גם על הברואים כולם להכיר בריבונות המוחלטת של רצון האל . "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם , הפותח לנו שערי רחמים ומאיר עיני המחכים לסליחתו יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא את הכל" ( תפילת שחרית של יום הכיפורים . ( ספר יונה מתאר את בריחתו של האדם מייעודו , בריחה המתבררת כאשליה גמורה . האדם אינו יכול לברוח מעצמו . בריחת יונה מעצמו ומן הסובב אותו אינה מאפשרת לו להכיר באטימות המונעת ממנו למצוא 4 משמעות לחייו , אטימות המביאה אותו לריק קיומי . אליהו נוכח לדעת כי כל עוד איזבל עומדת בראש ממלכת ישראל אין סיכוי להכרית את עבודת הבעל . אליהו בורח בגלל כישלון שליחותו הנבואית ואילו יונה בגלל הצלחתו . אליהו מבקש נפשו למות , וכך גם יונה ( מל"א יט . ( 4-3 פראנקל . ( 119 : 1981 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר