ח יונה ויציאת מצרים במעגל השנה

עמוד:133

המלחים אינם מתוארים בחוטאים , ויונה שב אל ייעודו ואל עצמו , אך אינו מודה בפירוש בחטאו . אפילו במעי הדג אין יונה חוזר בתשובה , ובסופה של העלילה שותק יונה . נשאל , אם כן , מדוע אנו קוראים לפני תפילת נעילה ולפני חיתום הדין , את ספר יונה ? לסיפור יונה הקשרים רבים למהותו של יום הכיפורים . ביום הכיפורים אנו מדגישים את יסוד היראה . בתפילת העמידה אנו אומרים 1 " ובכן תן פחדך ה' אלהינו על כל מעשיך , ואימתך על כל מה שבראת , וייראוך כל המעשים . " ... מוטיב יראת האל מופיע בספר יונה . בפעם הראשונה שיונה מדבר בעלילה הוא מכריז כי הוא ירא האל : "וי י אמר אליהם עברי אנכי ואת יהוה # להי השמים אני ילא '' ( יונה א . ( 9 גם המלחים יראים את , 'ה "ויילאו האנשים ילאה ? ד 1 לה ^< ת ? הוה" ( יונה א , ( 10 והם מכירים בריבונותו . אולם יראתו של יונה אינה שלמה , הוא ירא את האל בורא העולם אך אינו חס על הברואים . יראת אלוהים שלמה משמעה הכרה שכל יצורי העולם הם ברואיו של האל . מול תפיסתו של יונה בולטת יראת המלחים . הם מסרבים להישמע לעצת יונה להטילו אל הים , ועושים ככל שביכולתם שלא ליטול נפש חי . הם לא יראים רק מן העונש . הם חומלים על האחר , ולבסוף מתפללים אל . 'ה "כי אתה יהוה כ ^ של חפצת ע . ש > ת" ( יונה א . ( 14 המלחים משתאים נוכח ישועת האל . התפילה היא מרכיב מרכזי בתהליך הכפרה ביום הכיפורים . התפילה מקרבת את האדם אל עצמו ואל אלוהיו . התפילה היא מעין גשר בלתי אמצעי בין הפרט לעצמו , ובין הפרט אל אלוהיו . היא מאפשרת לאדם להוריד מסכות , להתייצב בפני עצמו ובכך להגיע לחוסן אישי ולצמיחה . במעי הדג מתפלל יונה אל האלוהים אך אינו מתוודה על חטאו . הוא מבקש את קרבת האל האב . הוא מודה לאל על הצלתו ובכך הוא מצליח להתחבר אל הקרבה והאהבה הבלתי מותנית של האל אל נבחרו . לאחר בשורת יונה לאנשי נינוה והשפעת דבריו על תושביה יונה מתפלל פעם נוספת אל אלוהיו . הוא רואה את

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר