ז דע את עצמך

עמוד:128

העולם ולא בחורבנו אך התכנית של ריבון העולם אינה בהכרח זהה להבנת האדם ולמוסר האדם . סיפור יונה , כמו סיפור מסעם של בני ישראל , הוא סיפור של שינוי ותקווה . יונה נוטש את תחושת . "ידיעה"ה הוא חווה את מחוזות הרגש ולראשונה יש לו יכולת להבין ולהזדהות עם רגשותיו של האחר . הוא מכיר בחשיבותם של השמחה , הרחמים והחמלה ומקומם ביחסים של האדם אל עצמו ואל הסובב אותו , ובכך בא על תיקונו . הנודדים במדבר לא עמדו בניסיון אולם דור הבנים יהווה את סמל התקווה והיכולת לשינוי . הבנים יכירו בכוחם וביכולתם ויעפילו אל ההר . סיפור יונה מסתיים במזרח , יונה יושב מקדם לנינוה . גם דור יוצאי מצרים עומד בערבות מואב ממזרח לארץ האבות . סיפור יונה מסתיים בשתיקתו של יונה , ולא בתיאורים על קורותיו לאחר השתנותו . סיפורו אינו סיפור ביוגרפי , ואינו מתאר את לידתו או את אחריתו . סיפור יונה הנעדר תיאורים ביוגרפיים הניע פרשנים ודרשנים בתקופות שונות למלא פערים אלו . המדרש מנסה למלא פער זה ומלמד י "לפי שנצרף יונה בבליעתם של דגים ובמצולות ימין , והיה 8 צדיק גמור , קדוש וטהור , לא מת ונכנס בחייו לגן עדן " . בדברי חז"ל אפשר למצוא גם גישה הרואה בנביא יונה בן אמתי את מי שלעתיד לבוא ייחשב למשיח בן יוסף . לפי התלמוד הירושלמי יונה היה בן האלמנה מצרפת שהחיה אליהו ( מל"א יז . ( לפי מדרש תנא דרבי אליהו , עתיד היה יונה להיות משיח בן יוסף . לפי מדרש זה יונה ממתין בגן עדן עד שתבוא שעתו לרדת לעולם ולמלא את תפקידו המשיחי . בפרקי דרבי אליעזר מצאנו סימנים נוספים לתפקידו המשיחי . המדרשים רק מרמזים על משיחיותו של יונה ואילו בכתבי 9 אבות הכנסייה הנוצרית ראו ביונה אב טיפוס לישו . במשך כמה מאות שנים נטמעה בספרות ישראל משיחיותו של יונה בן אמתי . לפי קימים גיבורים רבים במקרא שאין לנו תיאור על לידתם והתיאור מתחיל מבגרותם כמו : אברהם , דוד , אליהו , יהושע , השופטים פרט לשמשון ועוד . פרקי דרבי אליעזר אצל גינצבורג ( תשל"ה : ( 201 וראה אצל זלצר . ( 202-200 : 1999 ) ליבס ( תשמ"ד : . ( 288-271

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר