ז דע את עצמך

עמוד:126

מעשי האדם הם מעין מבחן של האדם . הם בבחינת ניסיון ולקיחת סיכון . דרך המעשים קיים לעתים סיכוי לקיומו של האדם . יונה עמד במבחן , בניסיון שאותו זימן האלוהים באמצעות הקיקיון , התולעת והרוח . הוא למד להכיר ברגשי החמלה והרחמים , ועצם ההתייחסות אל האחר היוותה עבורו תיקון . לעומת יונה , דור יוצאי מצרים לא הצליח לעמוד במבחן המכריע . העם לא הצליח להעפיל אל ההר : " אל תעלו כי איו יהוה בקלבכם" ( במ' יד . ( 42 העם שלא הצליח להתעלות מתחושת העבדות ושפלות הקומה לא עמד במבחן ולכן לא יזכה לעלות אל הארץ המובטחת . העם ביקש : מ ^ ה ועל אהרן כל בני " ויל נו על ל ^ לאל ויאגרו אלהם כל העדה לו מקננו 3 אלץ מצרים או במדבר הזה לו מךננו ללמה יהוה מביא אתנו אל האלץ הזאת ל ? פל בחלב נשינו לטפנו יהיו לבז סלוא טוב לנו שוב מאלימה ויאמלו איש אל אחיו נתנה לאש תשובה מצלימה" ( במ' יד . ( 4-2 העם מבקש לרדת אל ארץ מצרים , ארץ החמס , בדיוק כפי שיונה בתחילת מסעו ביקש לרדת אל יפו , אל האונייה , אל ירכתי הספינה . הירידה מבטאת ירידה ערכית מוסרית . העם עדיין אינו מסוגל להתבגר ולהגיע לידי שחרור פנימי ולתחושת חירות , זאת למרות התמיכה , העידוד והחמלה שמעתירים עליו משה והאל . במהלך הממושך של המסע במדבר , העדה מבקשת את מותה בדיוק כפי שיונה מבקש את מותו . יונה הצליח להתרומם , ממש כמו הקיקיון עצמו : "וימן להוה אלהים קיקיון ו ? על מעל ליונה" ( יונה ד . ( 6 יונה עלה מדרגה , ואילו העם כשל במבחנו האחרון ולא הצליח 6 לזקוף קומתו , הוא נראה בעיני עצמו כחגבים . עם שכזה אינו יכול לעלות ולכבוש את ההר . יונה קיבל הזדמנות להיוולד מחדש בבטן הדג . הייתה זו מעין טבילה והיטהרות לקראת חיים חדשים . יונה עובר מבחנים שבאמצעותם הוא יצליח להתבגר . במהלך העלילה הוא מבקש פעמים רבות את מותו . המוות מתרחש באופן מעשי במות הקיקיון . מות הקיקיון מוליד אצל יונה תחושה חדשה של קיום האובדן . עם 6 החגב הוא היצור הצעיר ביותר שהותר למאכל ( וי' יא , . ( 22 החגב אינו מסוגל להתגונן מפני אויבים ודרכו היחידה היא לברוח .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר