ו מבחן התבגרות

עמוד:119

המציאות , ברוב המקרים היא העתק המציאות , העתק מאוויי האדם הכמוסים . מגילת אסתר מתארת קשר בלתי אמצעי בין העמלק ותולדותיו ובין גורל העם . מרדכי היהודי הוא נצר לבית קיש אבי שאול ( שמ"א ט . ( 2-1 שאול נלחם באגג מלך עמלק ( שמ"א טו . ( המן מכונה במגילה " אגגי" ( אס' ג , ( 1 מכאן שהוא נצר למשפחת אגג , מלך עמלק בתקופת שאול . שאול צווה להרוג את מלך עמלק ולא קיים מצווה זו ( שמ"א טו ) וכעת בא מרדכי מצאצאיו בית שאול להשלים כביכול את המשימה . מחיית זכר עמלק קיבלה גם ממד סמלי - בכל פעם שמוזכר שמו של המן בעת קריאת המגילה הקהל מרעיש ברעשנים ורוקע ברגליו , ובכך מוחק כביכול את שמו של המן ואת זכרו " . המסר של פרשת זכור הוא מסר חשוב , לפיכך אנו מצווים לשמוע את סיפור עמלק בכל שנה מחדש ולהבטיח , כל אחד לעצמו וכל אחד לציבור שהוא חלק ממנו , שלא יהיה מונע על ידי יצר הרע ולא ינהג כעמלק . עקירת הרוע הפנימי של האדם תביא לשיקום חיי החברה ותאפשר קיום חיים ערכיים ומוסריים . מחיית הרוע אינה תלויה בשיקולים תועלתיים , יש להילחם ברוע מלחמת חורמה אך יש לזכור כי אין זו מלחמה אתנית . עמלק אינו ישות ממשית . זיהוי עמלק עם ישות ממשית הוא פעולה פשוטה , מעין בחירה בשעיר לעזאזל . אך אנו מצווים לזהות את זכר עמלק שבתוכנו , וזוהי משימה קשה פי כמה . זהו מאבק שאין לו עדות חיצונית , מאבק בכוחות הרוע הפנימי שעלינו לנהל בכל דור ודור . סביר להניח כי פרשת זכור נקראת דווקא בשבת לאור הכתוב : ' ץהיה בהניח יהוה אלהיך לך מכל איניך מסביב באלץ & # ד ןה ( ה אלסיך נתן לך נמלה לרשתה תק > רוה את ז ? ר עמלק מתחת השמיס לא תשכח" ( דב' כה . ( 19 בשבת , ביום המנוחה , האדם משחזר את מנוחת האל ומצווה לשבות מכל מלאכה . זהו זמן מיוחד לכל הנבראים . האדם והחי שובתים ממלאכתם , זו היא מידה של חסד , מימוש הטוב שבהוויית האדם . השבת היא היפוכו של עמלק , היפוכו מנהג זה החל להופיע במאה ה . 11 ראו גלפז פלר 2008 ) . ( 103 : 'ב

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר