ו מבחן התבגרות

עמוד:112

6 שונות , ואלוהים חס על כולם . לקיום העולם נזקק האל לשתי המידות גם יחד דין ורחמים : "אמר הקדוש ברוך הוא אם בורא אני את העולם במדת הרחמים הוי חטייה סגיאין ( אם אנהג את העולם במידת הרחמים בני אדם ינצלו את המצב וירבו לחטוא , ( במדת הדין היאך העולם יכול לעמוד , אלא הרי אני בורא אותו במדת הדין ובמדת הרחמים ( לכן אנהיג אותו גם במידת הדין וגם במידת הרחמים , ( והלואי יעמוד ( אני מקווה שכך יוכל העולם להתקיים " ( ( בראשית רבה יב , טו . ( הקורא מצפה מן האל שיסביר מדוע הוא חס על נינוה אולם מתברר כי רחמי האל וחסדיו אינם תלויים כלל במעשי האדם הנראים כלפי חוץ . "כי לא מסשבותי מחשב 1 תי ? ם ולא ללכיכס דרכי ? אם יהוה : כי גבהו שמלס מאלץ כן גבהו דלכי מדלכיכם ומחשבתי ממןזשבתיכם" ( יש' נה . ( 9-8 יחסו של האל אל העולם על כל יצוריו הם לעניינו של הבורא , והאדם אינו מסוגל להבין את כל דרכי הנהגתו . בריחתו של יונה בראשית העלילה לוותה בעשייה חיצונית רבה וכעת באה לידי ביטוי דווקא שתיקתו . שתיקת יונה שאינה מלווה במעשים מדגישה את צמיחתו . היא מקנה לו יכולת הידברות עם האחר והקשבה אל האחר . יונה ברח באמצעות שתיקה ויונה חזר באמצעות שתיקה : "אך לאלהיס דומי נפשי כי ממנו תקברני" ( תה' סב . ( 6 העלילה נפתחת בדבר האל ומסתיימת בדבריו . דברי האל מדגישים את טעם החיים . הנבואה נועדה להעביר מסר אלוהי אל העם . על הנביא להעביר את מסר הפורענות מתוך אכפתיות , אהבה וחמלה כדי לגרום להם לשוב מדרכם הרעה . מכורח תפקידו בישר יונה הנביא את הדיבור האלוהי , ובכך היווה מעין צינור לדבר פורענות ולמידת הדין . עם זאת , מתפקידו היה גם להיות מליץ העם באמצעות תפילה ובקשה , בניסיון להמתיק את הדין . האל ברצונו מטיל עונש וברצונו מרחם , ובכך מתבטא גילוי כוחו של האל , המשקף את המתח בין דין לרחמים . ' תשובת ה' ליונה כמוה כדברי חז"ל על מעבר ים סוף ו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה" ( מגילה י ע"א ) האל מצטער גם על החוטאים הנענשים , ק ל וחומר על אלו החוזרים אל דרך הישר .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר