ה חיים במדבר

עמוד:105

עוךכו בין שניטם \? לם לכרת לאף יה ( ה חרה בעם ויך יהוה בעם מכה רבה מאד" ( במ' יא . ( 33 וכך מתת האל הופך לאכזבה גדולה . מוצאים אנו אפוא שבולמוס האכילה של המתאווים לבשר יוצר תמונה מנוגדת להתנהלות אנשי נינוה בשעת מצוקתם . כאשר תושבי העיר נינוה שומעים את בשורת יונה הם ובהמותיהם צמים ולא טועמים דבר . גם הקיקיון שצמח מן הקרקע במהירות רעלה מעלה ואף המן והשליו שירדו משמים מטה הם מענה של האל האב לצורכי האדם . הקיקיון , המן והשליו תכליתם לעורר את הבריות לחפש את משמעות החיים . הם מדגישים את החומר והרוח , החיים והמוות . הופעתם מלמדת גם על תהליך חינוכו של האדם והעם , באמצעות נסים וניסיונות . הלידה מחדש של העם היוצא ממצרים ושל יונה שיצא ממעי הדג אינה מבטיחה חיים נוחים והתבגרות נטולת כאב . להפך , ההתבגרות דורשת מן האדם להשיל מעליו את חוויות קיומו הישנות . החיים טומנים בחובם אכזבות קשות וניסיונות רבים . העם מבקש את מותו כשהוא נתקל בקושי כמו יונה . כדי להתגבר על קשיים , כדי לגדול ולהתבגר , זקוק האדם לזמן המזמן התנסויות רבות . המכשולים שבדרך במסע לקראת היעד הם ביטוי לניסיונו של האל את אוהביו , מאמיניו . " כי # ת אשר יאהב יהוה יוכיח " ... ( מש' ג . ( 12 אך בו בזמן גם המאמינים מנסים את האל האם יעמוד בדבריו ויושיעם ( במ' יד 122 תה' עח ; 22-18 שמ' טז ; 4 דב' ה , 3 ח . ( 5-2 המסע שעובר יונה ביוזמתו מאז בריחתו מלפני האלוהים ועד גאולתו אורך ומייסר כפי שהדרך במדבר שעובר העם ביוזמת האל גם היא מתישה וכואבת . הרמב"ם במורה נבוכים מבהיר : "והוא שאי אפשר לצאת מן הקצה אל הקצה הנגדי בבת אחת , ולפיכך לא ייתכן לפי טבע האדם שיעזוב כל מה שהורגל בו בבת אחת " ... ( רמב"ם , מורה נבוכים ג , לב . ( 1 גם אליהו הנביא זוכה לקבל לחם ובשר מן השמים באמצעות העורבים ( מל '' א יז . ( 6

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר