ה חיים במדבר

עמוד:102

שלושה ימים באה הידרדרות גדולה והעם התלונן "וילונו" ( שמ' טו . ( 24 העם ביקש לחזור אל עברו , אל ארץ מצרים . תושבי נינוה נוהגים באופן שונה מבני ישראל , הם שמעו את קריאתו של יונה ומיד פעלו כאיש אחד ושבו ממעשי החמס . על אף ששמעו את שם האל לראשונה הסכימו מיד לציית לדברו ; הם פעלו על פי העיקרון "נשמע . "ונעשה אפשר שיונה חשש שאנשי נינוה יחזרו בהם מהחלטתם , שהרי זה עתה שמעו את שם האל וייתכן שנאמנותם לו אינה מוחלטת . אולי הוא צפה הידרדרות רוחנית של תושבי נינוה , כפי שקרה לציבור העבדים לאחר מעמד הר סיני . יונה מאוכזב מהחלטת האל לחוס על נינוה , יוצא ופונה לקדם מן העיר . כדי להגן על עצמו מפני השמש הקופחת , יונה בונה סוכה . הסוכה נזכרת כסמל להשגחת האל על עמו בנדודיו .-במדבר "למען כי ידעו דרתיכם בסכו ת הושבתי ^< ת בני ? שראל בהוציאי אותם מאלץ מצרים $ ני יה ( ה אלהיכם" ( וי' כג . ( 43 הישיבה בסוכות לא נועדה אפוא להזכיר מאורע מסוים , שהרי אין בתורה כל תיאור של ישיבת בני ישראל בסוכות לאחר יציאת מצרים , אלא להזכיר את תקופת הנדודים במדבר . תקופה זו איחדה את השבטים לעם אחד , ובה חי העם בחוסר ודאות והיה נתון לחסדי האלוהים . הסוכה במדבר הייתה מתת האל לאדם וסימלה את איחוד האדם עם ביתו , עם משפחתו ועם אלוהיו . ואילו הסוכה שאותה בנה יונה , נבנית מיוזמתו ובעצמו , לא מצליחה להגן עליו מחום השמש ומסמלת דווקא את בדידותו ואת נבדלותו מאלוהים ומאדם . וימן ה ^ להים תולעת בעלות השחר למחרת ותך # ת הקיקיון וייבש : ויהי כזרח השמש וימן אלהים רוח קדים יורישית ותך ה ^ מש על ראש יונה וילנעלף וישאל את נפשו למות ויא > 3 ר טוב מותי מחיי ( יונה ד ( 8-7

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר