ה חיים במדבר

עמוד:101

להכיר בעובדה כי הנהגת האל שונה מהנהגת האדם . התנסויות אלו יביאו את יונה להגשמת עצמו , הכרה בהווייתו , בזולתו ובאלוהיו . נמצא שגם יונה מנסה את האל . הוא משקיף מרחוק לראות מה יעלה בגורל נינוה , האם יחזרו הבריות לדרכם הרעה , ואזי יחזור בו האל מהחלטתו לחוס על אנשי העיר . בדרך דומה , מתייחס האל אל ציבור העבדים היוצאים ממצרים . גם אותם יעביר ניסיונות רבים : "שם שם לו רוק ומשפט ןשם נסהו '' ( שמ' טו . ( 25 האל מנסה את העם האם יקיים את רצונו וימלא אחר 9 חוקותיו , האם יכיר ציבור היוצאים בהווייתם כאנשים בני חורין . גם בני ישראל , על פי דרכם , מנסים את האל האב . הם בוחנים את יכולתו להושיעם . בני ישראל בדומה ליונה מצווים לקום וללכת . הם קמים ממצרים ומתחילים את מסעם במדבר , מקום שומם שאינו מתאים להתיישבות ( דב' לב 10 ; יש' מא , 18 יש' סד ; 9 יר' ב . ( 10 המדבר נחשב מקום ארעי , גבול שבין הארץ הנושבת לריק הגדול , למקום ששורצות בו חיות רעות , נחש , שרף ועקרב ( דב' ח ( 15 ולמקום שלא ישב בו אדם ( ירי ב , ( 6 מקום בו שוכנים השעירים ( יש' יג , 21 לד . ( 14-11 המדבר אינו מקום קיום אלא "אלץ לא איש מלבר לא אדם בו" ( איוב לח . ( 26 המדבר הוא מעין מעבדה חינוכית - במדבר אין השפעות חיצוניות , והעם יכול לגדול , להתבגר , לתרגל אורח חיים חדש . העם שנולד במעבר המים , מתחיל לצעוד במדבר . למסע במדבר יעד ברור , להגיע לארץ המובטחת . מסע שייארך ארבעים שנה . ציבור העבדים עובר תחנות חשובות בדרך . משה מבקש לכנס את העם למרגלות ההר , שם יעברו יוצאי מצרים טקס מיוחד ובו יהפכו לעם . בטקס זה מתעלה העם לדרגה רוחנית מיוחדת והציבור כולו מכריז "נעשה ונשמע" ( שמ' כד . ( 7 ציבור העבדים , אשר כבר הכיר בריבונות האל , מבטיח מלכתחילה לעשות כל שיצווה עוד לפני ששמע . במעמד הר סיני הגיע העם לפסגת האמונה . ואולם לאחר ליכט ( תשל"ג : 11 . ( 39-30 לדעת רייט 1987 ) י ( 27-26 אי אפשר להכריע על פי תעודות המזרח הקדום האם המדבר נתפס כשאול , כעולם תחתון .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר