ה חיים במדבר

עמוד:99

ועתה כאשר יונה מעולף מחום השמש ומרוח הקדים , הוא מבקש את מותו , בפעם השלישית מתחילת העלילה . הפעם יונה מבטא כאב גדול משהכרנו קודם לכן . רגשות השמחה שהצליח לחוש כלפי הקיקיון רק העצימו את הכאב על האובדן ואת הריק שבנפשו . את משאלת המוות מביע יונה כשאין איש מצוי בקרבתו . יונה , שלו ייחס המחבר ריבוי פעולות כאמצעי לפתרון מידי של מצוקותיו : בורח , שוכר אונייה , נרדם , בונה סוכה , נחלש ומתעלף , לא נותר בו כוח , לא נפשי ולא פיזי , לחיות . הפעם מפנה יונה משאלה זו אל עצמו , הוא קשוב אל הקול הפנימי שלו , להנחתו , המוות טוב מחיים פוגעניים ומאכזבים . חוסר האונים של יונה נבע בעיקר מכעסו ומאכזבתו על אובדן הקיקיון . וימן האלהים תולעת בעלות השחר למחרת ותך את הקיקיון וייבש ( יונה ד ( 7 במקרא מסמל העץ חיים ואריכות ימים . בגן עדן נוטע האל עצים וביניהם עץ הדעת ועץ החיים . עץ החיים הוא עץ מופלא ( בר' ג , ( 22 המזכה את האוכל מכירותיו בחיי נצח . בספרות החוכמה יש שימוש בביטוי "עץ החיים" כמטפורה לחוכמה , עץ המניב כוח חיים ( מש' ג , 18 יא , 30 יג , 12 טו . ( 4 יש הסוברים שמלכתחילה לא נאסר על האדם בגן עדן לאכול מעץ החיים ( בר' ב . ( 17-16 האיסור מתברר רק לאחר שחטא האדם באכילה מעץ הדעת ונגזרה עליו מיתה ( בר' ג . ( 23-22 , 19 הוא גורש מגן עדן במטרה למנוע ממנו לזכות גם בחיי נצח . עץ החיים נזכר בספרות המצרית העתיקה כעץ שקמה גבוה , שעליו יושבים האלים ומפירותיו הם אוכלים כדי להשיג חיי נצח . במיתוסים ובאפוסים שומרים ואכדיים ניתן למצוא את "צמח החיים" או "עשב

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר