ה חיים במדבר

עמוד:97

המרחב שבין עצמו ובין האחר . מרחב זה מאפשר לו לשמוח . השמחה , בכוחה לערער את הישן ובה טמון זרע המאפשר לו להיגאל מבדידותו ולהיפתח אל טובו ואל יופיו של העולם . דרך הרגש והחושים יונה מגלה את השמחה . צמיחת הקיקיון שינתה את הרגשתו מייאוש לשמחה . המחבר חוזר על רעיון השמחה פעמיים ומתאר אותה כשמחה גדולה . עד כה פגשנו בעיר גדולה , בסערה גדולה , יראה גדולה , זעקה גדולה , בדג גדול והפעם ברגש גדול : "ויק \ מח יונה על הקיקיון שמחה גדולה" ( יונה ד . ( 6 הקיקיון צמח ו"עלה" בשעה שיונה מראשית העלילה . "ירד" האם עליית הקיקיון תבשר את התרוממותו הנפשית של יונה ? יונה , המסוגר בעולמו הפנימי , שמח על ההצלה . כאשר האל זימן לו דג גדול לוקח ליונה כמה ימים וכמה לילות כדי להפנים את תמיכתו של האל בנבחרו ורק אז הוא מתפלל אל אלוהיו : ctcnn קראתי מצרה לי אל ? הוה ויענני מבטן ^) אול שנעתי שמעת קולי" ( יונה ב . ( 3 הפעם יונה נמצא שמח אך הכתוב אינו מציין כי יונה נותן את דעתו על כך שהקיקיון הופיע למענו מידי אביו שבשמים למען הצילו . בעלות השחר , לאחר יום אחד בלבד , מזמן אלוהים תולעת המכלה את הקיקיון . התולעת משמשת גם היא כלי שרת בידי האל . היא אוכלת את יבולו של מי שמפר את בריתו עם האל ( דב' כח . ( 39 בניגוד לרוח הגדולה ולדג הגדול שלא הצליחו להביא לשינוי מהותי אצל יונה , בוחר הפעם האל לזמן תולעת קטנה דווקא ורוח חרישית . רק מי שברא וציווה על הצומח לגדול יכול לצוות על כיליונו . כל העת ביקש יונה למות והפעם הקיקיון מת . התולעת מופיעה עוד לפני צאת השמש . "וימן תאלהים תולעת בעלות השחר למחרת ותך את הקיקיון וייבש" ( יונה ד . ( 7 הקיקיון מתייבש באותה מהירות שבה צמח . קיים קשר פונטי בין השם קיקיון ובין הקאת יונה . האם הקיקיון כמו הקאת יונה ליבשה יבשר שלב חדש בהתפתחות יונה ?

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר