ה חיים במדבר

עמוד:96

בארץ ישראל ועליו גדולים ורחבים והוא גדל במהירות . האל ברחמיו , שולח את הקיקיון להציל את יונה מרעתו : "וימן יהוה # להים קיקיון ניעל מעל ליונה לחיות צל על ראשו להציל לו מרעתו" ( יונה ד , ( 6 אלא שהפעם הרעה נוגעת ככל הנראה בגופו ומשמשת בבואה גם לנפשו . הקיקיון נתכוון ליצור צל מעל ראשו של יונה ובכך להצילו מחום השמש . הכתוב אינו מציין את אי הנוחות הגופנית של יונה מאחר שקודם לכן הוא במו ידיו בנה לעצמו סוכה . נראה לפיכך שהקיקיון מופיע גם כדי להציל את יונה מכעסו , מדעתו הרעה . המצלול הנוצר בין התיבה "צל" ובין הצירוף "להציל לו" מדגיש כי הצל החיצוני המופיע בדמות הקיקיון מתכוון להחיותו והוא מהווה ניגוד לצל הפנימי הנמצא בנפשו . יונה יושב וממתין לראות מה יעלה בגורל אנשי נינוה והאם יחזרו לדרכם החטאה . הוא מעמיד למבחן את אנשי נינוה וגם את אביו אלוהיו . הוא תוהה , האם צדק האל בכך שהתחרט על ביצוע גזר הדין של העיר . יונה נמצא כאילו מחוץ לעולם . הוא בונה סוכה ופועל לבדו , אין לו כל אמון בעולם המקיף אותו . הקיקיון שלפתע הופיע מצליח לעורר שינוי במערך הפנימי שלו . כאשר זימן האל ליונה דג , סימל הדג , לכאורה , את קצו . לרוב , דג גדול ניזון מקורבנותיו . אולם מתברר כי מחשבת האדם שונה ממחשבת האל . הדג הגדול אינו מתנהג כמפלצת טורפת וממיתה אלא דווקא כמחיה . כאשר מופיע הקיקיון להצל מעל ראשו שמח יונה שמחה גדולה כי בכוחו של הקיקיון להצל על ראשו 4 מחום השמש . הקיקיון מתמקם מעל ראשו של יונה . זאת הפעם הראשונה בעלילה כולה שבה נזכרת השמחה . עד כה פגשנו ברצונו של יונה למות ובכעסו הנורא , לפיכך גילוי השמחה הוא הפתעה גמורה . היכולת לשמוח מגלה את הפן האנושי ביונה ומערערת ולו לרגע את עמדתו הנוקשה . מעומק לבו פורצת השמחה . זאת הפעם הראשונה שבה יונה מתבונן במשהו שאינו קשור רק בעצמו . הקיקיון משרת את צורכי יונה ומצל עליו . התבוננותו של יונה כקיקיון , באחר , מעוררת ביונה את השמחה . זאת הפעם הראשונה שהוא חש את 4 לענייננו אין חשיבות אם הקיקיון גדל לצד הסוכה והטיל עליה צל או אם גדל בתוך הסוכה והיה לעין סוכך עבור יונה .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר