ה חיים במדבר

עמוד:95

מלפני ה' ( יונה א . ( 3 אברהם דרש משופט הארץ לעשות משפט צדק ולגלות רחמים כלפי אנשי סדום - האל אינו נענה לבקשת אברהם אך מסכים להציל את הצדיקים היושבים בקרבה . האל משכנע את אברהם כי אין צדיקים בסדום אך דואג להצלת לוט ובני ביתו . לוט אינו יוצא מן העיר ביוזמתו או בכוחות עצמו , אלא בזכות חמלת : 'ה " ויתמךזמה ו ? סזקו האנשים בידו וביד אשתו וביד שתי בנתיו בחכ > לת יר )! ה עליו ויצאהו וינחהו מחוץ לעיר" ( בר' יט . ( 16 לאחר צאתם מן העיר אשת לוט מביטה אל העיר והופכת לנציב מלח ( בר' יט . ( 26 יונה , גם הוא , מסתכל על העיר מרחוק ובשונה מאברהם ואשת לוט , הוא תמה שמא האל יתחרט על החלטתו . יונה בצאתו מן העיר מתבונן עליה כקטגור , כמעין "נציב , "מלח הדבק בעיקשות בדעותיו . יונה היוצא מן העיר מתבודד מחברת אדם , הוא אינו קרוב לאלוהיו , אלא נמצא כביכול בקרב ובמאבק עם אלוהיו . היעדר כל שיח והאילמות שבה יונה שרוי רק מעמיקים את דבקותו בדעותיו . למרות זאת , התפכחותו הקצרה של יונה במעי הדג לא נעלמה . הזרע החדש שנטמן בו במעי הדג ינבוט ביבשה . ראיה לכך ניתן למצוא בבניית הסוכה . את האונייה מצא מן המוכן , הדג זומן לו , ורק כעת הוא בונה את הסוכה במו ידיו כדי שתגן עליו . בעת הישיבה בסוכה מתחילים להופיע סדקים בביטחונו העצמי של יונה . הפעם , אין זה יונה היודע והבטוח בידיעותיו . כעת יונה מבקש לבחון את ידיעותיו . הוא מבקש לדעת מה יהיה בעיר . הטפת מוסר עשויה הייתה לגרום ליונה להתעקש ולהתבצר בעמדותיו . דווקא גישתו הסבלנית של האל , וניסיון נוסף שאותו ייאלץ לעבור , יצליחו להוציא את יונה מן היצרים שלו עצמו . בדידותו של יונה מופרת כאשר האל מזמן ליונה קיקיון . הפועל " וימן" זהה במשמעותו לנאמר על הופעת הדג } " ? ימן יהוה דג גדול לבלע את יונה" ( יונה ב . ( 1 כפי שהדג זומן על ידי האל , כך גם הקיקיון . הקורא מצפה שכמו שהדג הציל את יונה , כך גם הקיקיון . הקיקיון הוא מילה יחידאית במקרא . לפיכך נעשו ניסיונות אחדים 3 לזהות את צמח הקיקיון . ככל הנראה , מדובר בצמח שהיה שכיח סימון ( תשנ"ב : , ( 42 רובינסון . ( 1985 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר