ד מסע ביבשה

עמוד:83

הוא תוהה כיצד אנשי נינוה יכולים להינצל , כיצד רע וטוב יכולים לדור בכפיפה אחת . קל היה ליונה לברוח מאשר להתעמת עם מציאות חדשה אשר אינה מובנת לו . יונה עומד חסר אונים נוכח שינוי ההתנהגות המידי של אנשי נינוה . הפעם יונה לא בורח במובן הפיזי . הוא מבריח , הוא סוגר את לבו והבנתו במובן הנפשי , ומסרב להכיר בעובדה שהאל , כמו גם אנשי נינוה , פועלים בדרך שונה מזו שציפה לה . דרך זו מתבררת כדרך ראויה . נינוה תתקיים כי אנשיה עשו כל שידעו לעשות כדי לשוב מדרך הרע , ואהבת ה' לנינוה לא באה רק בגלל שעשו תשובה אלא בעיקר בשל אהבת האל את כל ברואיו . יונה שבוי בתבנית האומרת כי החטא דורש עונש . ליונה קשה להשתחרר מן הישן ולהכיל מציאות חדשה , אי ודאות ואי ידיעה . 7 סימון מבהיר כי יונה בעיקשותו מגיע לדרך שאין מוצא ממנה , בעיוורונו הוא מבקש למות במקום לחפש לו נתיב אחר שבו יוכל לחיות את חייו מתוך הרגשת הגשמה ומיצוי מאווייו . יונה שם את עצמו ואת השקפת עולמו במרכז ואינו מוכן או מסוגל להתנהל על פי תכנית אחרת . יונה מתפרץ בדברים ומטיח בפני האלוהים כי חיים שאין בהם דין אינם חיים . רצונו של יונה למות אינו הפתעה . אולם זאת הפעם היחידה עד כה בעלילה שיונה מכיר בקיום הטוב . למרבה האירוניה , המוות הוא הנתפס בעיניו כטוב , ולא החיים . יונה אינו רוצה בחזרת אנשי נינוה לדרך הישר . הוא מבקש את מיצוי הדין עמם . אין צורך לרחם על החוטא ואין לאפשר לו לחמוק מהעונש . אכזבתו של יונה מחרטת האל מעוררת את רצונו למות . יונה מרגיש את עצמו מנותק מן הסובב , מאנשי נינוה ואף מהאל . האל המתחרט נחשב בעיניו מפר צדק , ולכן הוא מבקש למות בידי אותו האל האב שאינו דבק בעקרונותיו . יונה מתפלל אל האלוהים , יונה התגלה בשעת הסערה כאיש יודע ( יונה א . ( 12 גם כעת מודגשת ידיעתו ; הוא יודע כי האל רחום וחנון . בניגוד לרב החובל ולמלך נינוה שהבינו שאינם יודעים מה יהיה גורלם , יונה דבק בידיעותיו ( יונה א , 6 ג . ( 9 יונה הוא איש של קצוות , הוא אינו מסוגל להתגמש ולהבין את משמעות שליחותו . כעת מתגלית סימון ( תשנ"ב : , ( 73 שלום . ( 1999 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר