ד מסע ביבשה

עמוד:82

- וירע יי - אל •' . יונה T רעה : T T גדולה - T ויחי - . לו : ויתפלל .. _ .. _ אל v יהוה - T ! ויאמר - אנה : r T יהוה T הלוא ; זה v דברי * T : עד - היותי * . * : על י- אדמתי ? T : - על כן קדמתי לבררו תלשישה כי ידעתי כי אתה אל חנון ורחום ארך אפים ורב חסד ונחם על הרעה : ועתה יהוה קח נא את נפשי ממני כי טוב מותי מחיי : ויאמר יהוה ההיטב חרה לך : ( יונה ד ( 4-1 בעיני יונה רעים הדברים . האם בעיניו שיבת אנשי נינוה מדרכם היא הרעה או שמא האל המתחרט נראה בעיניו כרע ? התקרבות אנשי נינוה אל האלוהים מפתיעה ועומדת בניגוד לפתיחת העלילה , שבה יונה ברח ובחר להתנתק מן האל . אפילו במעי הדג נדרשו ליונה שלושה ימים עד שפנה אל האל ואילו אנשי נינוה חוזרים בהם ממעשיהם הרעים וקוראים לאל במהירות רבה . תופעה זו רעה בעיני יונה . הצירוף "וירע אל יונה" הוא צירוף יחידאי במקרא , ולדעת אברבנאל ביטוי זה מלמד כי מחילת ה' לנינוה הכאיבה לו מאוד עד שחלה מרוב צער ( יונה ד . ( 1 כדי להדגיש את מצבו הנפשי של יונה , חוזר המחבר פעם נוספת אל עולמו הפנימי של יונה באמצעות הצירוף "ויחר . "לו חורה ליונה שאנשי נינוה הצליחו להשיב את חרונו של האל . אנשי נינוה שבו מדרכם הרעה ( יונה ג , ( 8 האל ניחם על הרעה ( יונה ג , ( 10 וכעת הדבר רע בעיני יונה ( יונה ד . ( 1 בעבורו אנשי חמס דינם אחד - עונש . יונה שניצל במעי הדג באמצעות הרחמים אינו מגלה רחמים כלפי הזולת . חיים שלא על פי הדין , אינם חיים בעיניו . יונה אינו יכול להכיל את רב גוניות פניו של האב האל , אשר מעניש אך גם סולח . יונה מוכן להכיר רק באל אב החד ממדי , הפועל על פי מידת הדין . יונה אינו מכיר את מושג החרטה , הרחמים או החסד . בהיותו על האונייה הפגינו המלחים כלפיו חמלה אך יונה לא הצליח להכיר בקיומה . יציאתו של יונה מרחם הדג ולידתו המחודשת , רצונו להתחבר אל האל , לא הביאו לבשלותו המלאה . הוא הסכים לבצע את שליחות האל אך עתה אינו יכול לעכל ולהשלים עם תוצאותיה .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר