ד מסע ביבשה

עמוד:79

שותף להכרתם ן "ניםזק לב פלעה ןלא שמע אללום" ( שם . ( גם עבדיו של פרעה מבינים כי המכות מגיעות מכוח אלוהי הפוגע בממלכת מצרים : "ויאמרו עבדי פרעה אליו עד מתי יהיה זה לנו למוקש שלח את האנשים העבדו $ ת לה ( ה אלהיהם ס \? לם תדע כי אבדה מצרים" ( שמ' י ( 7 אולם פרעה , בן האל , אינו קשוב כלל לדעתם של עבדיו או לדעת החרטומים . במהלך סדרת המכות פרעה מכיר אך לרגע בחטאיו ובעליונות האל : "וישלח פרעה מקלא למשה ולאהרן [ יאמר אלהם חטאתי הפעם יהוה הצדיק [ אני ועמי הלשעים" ( שמ' ט . ( 27 תובנה זו חודרת אל לב פרעה אך מיד הוא חוזר לתבניות המוכרות לו , לדרכו הישנה . פרעה מסרב לפנות את כיסאו . ורק כאשר המוות מגיח לביתו קם פרעה כדי לזעוק את כאבו . פרעה אינו משתף איש בהחלטותיו . במצרים קיימת מונרכיה אבסולוטית שבה המלך נחשב נציגו הארצי של האל עלי אדמות . אהרון ומשה ניגשים אל פרעה , ראש הממלכה המצרית , כדי למסור את דבריהם . ואילו יונה קורא בעיר ולא מפנה את המסר ישירות אל המלך . השליחות מגיעה תחילה אל אנשי נינוה והם קוראים מיד לאלוהים מקטון ועד גדול . הם שומעים את בשורת יונה ומכירים בריבונותו של האל . באופן עקיף השמועה מגיעה אל המלך , הוא מוחל על כבודו ונענה גם הוא מיד לקריאה . לעומת השליט האבסולוטי פרעה , מלך נינוה מוציא כרוז משותף בשמו ובשם שריו , כרוז הפונה אל אנשי העיר כולה כאחד . לפנינו מלוכה הפועלת מתוך שיתוף ואחריות של בעלי השררה לטובת הממלכה כולה : ?] " זעק [ יא >? ר בנינןה מטעם ה )? לך וגדליו לאמר" ( יונה ג . ( 7 הצו קורא לאדם ולבהמה לענות את נפשם ואת גופם , לקרוא לאלוהים בחוזקה , לשוב מן הדרך הרעה . מלך נינוה מבין כי כדי לזכות למחילה בני העיר חייבים לשנות את סדרי עולמם . גם במסכת אבות מצאנו כי "על שלושה דברים העולם קיים ' על הדין , על האמת ועל השלום" ( אבות פרק א משנה יח . ( מלך נינוה מכיר בעובדה שהעולם מושתת על אמת , שלום ובעיקר על מידת הדין , וכי הוא וממלכתו אינם מעל החוק . לפיכך הם ראויים לעונש , ורק אם יגלה האל את חסדו הם יינצלו מכליה . מלך נינוה הכיר מלכתחילה בשותפות הגורל שבין האדם והחי , ואילו פרעה נוכח בעובדה זו במהלך מכת בכורות כשבכורי האדם והבהמה

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר