ד מסע ביבשה

עמוד:77

ציפה שהעיר תיהפך , ואילו כעת הוא נוכח לדעת כי לבן של הבריות נהפך . הנביא לא עשה דבר כדי להבטיח את התגשמות נבואתו , ולמרות זאת חזרה העיר בתשובה ואנשיה עשו כל שביכולתם כדי לבטל את משפט . 'ה אנשי נינוה לא חיפשו את מציאות האל אלא מצאוהו . "נדרשתי ללוא שאלו נכ > צאתי ללא בקשני אמלתי הנני הנני אל גוי לא קרא i 1 ) . c ( יש' סה . ( 1 בתיאורים שונים בסיפור יונה ( תגובת המלחים ומעשי אנשי נינוה ) הכתוב מתאר שינוי רוחני אמוני , אשר אותו עוברים האנשים שאינם נמנים עם בני ישראל . באירועים השונים הללו יונה הוא הגורם להתעוררות . יונה שנמנע מליצור שיח עם הבריות , נמצא אפוא משפיע עליהן שלא ברצונו . שינוי שבלב שליחותו של יונה לנינוה קצרה , היא מתמשכת רק יום אחד ואינה מתבצעת על פי צו ה' במלואה . על מנת להינבא על נינוה כולה נדרשו שלושה ימים . משך שליחותו של יונה ואופן ביצועה מעוררים תמיהה . לעומת שליחותו של יונה , שליחותו של משה ארוכה וממושכת ומתבצעת במלואה על פי צו . 'ה המסע היבשתי אצל יונה ואצל משה מתחיל מרגע הציווי האלוהי והיענות הנביא : "וקרא אליה את הקריאה א # ר אנכי דבר אליך" ( יונה ג . ( 2 באופן דומה מתאר המחבר את דברי האל אל משה : "דבר אל פלעה י ) יי ; מצרים את כל אשר אני דבר אליך" ( שמ' ו . ( 29 בשתי הקריאות מודגש כי הנביא מחויב לומר את דבר האל . אצל שני הנביאים , יונה ומשה , אנו עדים להיסוס של הנביא בקבלת השליחות . שליחות השניים תביא לידי גאולה : יונה - לאנשי נינוה ; ומשה - לעם ישראל . שליחותו של יונה אינה מסתיימת עם יציאתו ממעי הדג והליכתו לבשר את נבואתו לאנשי נינוה , כשם ששליחותו של משה אינה מסתיימת ביציאת מצרים . יונה ומשה נשלחים לבצע את שליחותם בארץ זרה , ארץ מלאה במעשי חמס . יונה יוצא לשליחות בעולם של חטא ( יונה א , 2 ג . ( 8 ומשה יוצא אף הוא לשליחות בעולם של חטא , במצרים . הגאולה האישית כמו הגאולה הלאומית זקוקה לנגיעה בעולם הרשע . נגיעה שכזאת מסוגלת לשחרר את האמת הפנימית ולהוביל

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר