ד מסע ביבשה

עמוד:76

חזרתם המהירה של אנשי נינוה מן החטא מעוררת תמיהה אצל חכמים : אמר רבי שמעון בן לוי ' תשובה של רמיות עשו אנשי נינוה י מה עשו ? ר' חונא בשם ר' שמעון בן חלפותא ן העמידו עגלים מבפנים ואימותיהם מבחוץ . סייחים מבפנים ואימותיהם מבחוץ . והיו אלה גועות מכאן ואלה גועות מכאן . אמרו : אם אין אתה מרחם עלינו אין אנו מרחמים על אלו . ( על פי ירושלמי , תענית פ"ב ה"א ) חז"ל מדגישים כי אנשי נינוה הכריחו את האל לקבל את תשובתם . רבי יוחנן מוסיף בעניין זה : "מה שהיה בכף ידיהם החזירו , מה שהיה בשידה תיבה ומגדל לא החזירו " . ( ירושלמי , תענית פ"ב ה"א , ( כלומר תשובת אנשי נינוה הייתה דרמטית אך הם לא עזבו לגמרי את מעשי החטא ומה שנעלם וכוסה מן העין לא החזירו . גם רבינו בחיי מוצא פגם בתשובת אנשי נינוה . הוא מסביר כי תשובתם נבעה מפחד : "מפני פחדם ולא מפני יושר אמונתם" ( רבינו בחיי , כד הקמח , אות כ . ( על דרך מי שממהר לעשות תשובה ממהר גם לשוב אל החטא . לאחר הקאתו ליבשה ביקש האל מיונה לבצע מעשים . הוא לא הסתפק בתפילת יונה ובמילותיו . לעומת יונה , אנשי נינוה מראים נכונות לשוב מדרכם הרעה באמצעות מעשים המתבצעים ביוזמתם . האל נענה לאלו המכירים בו באמצעות חזרתם מדרכם הרעה , אין הוא דורש מאנשי נינוה כי יעבדו אותו וישובו אליו מתוך אמונה , די לאל כי ישובו ממעשיהם הבלתי מוסריים ויכירו בו כריבון עולם . היכולת והרצון להפסקת החמס עומדים כנגד החמדנות , הקנאה והסגידה אל החומר . '' מלא האלהים את מעשיהם כי שבו מדלכם הרעה וינחם האלהים על הרעה אשר דבר לעשות לסם ולא עשה" ( יונה ג . ( 10 בניגוד לתפיסה היוונית , אנשי נינוה אינם רואים בשליחות הנביא גזרה שרירותית שנגזרה עליהם כמין גורל מלמעלה , ( moira ) גורל שאין לו כל קשר למעשה האדם . אנשי נינוה מבינים מיד כי מעשיהם עשויים להמית אסון עליהם ועל עירם . והם קוראים אל אלוהים . יונה

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר