ד מסע ביבשה

עמוד:75

לאכלה" ( בר' א , ( 29 והאל הוא הנותן לכל אדם ולכל בעל חיים יכולת למצוא את מזונו מן הצומח או מן החי ( בר' ט . ( 3-2 שותפות הגורל בין האדם לבעלי החיים באה לידי ביטוי בסיפור המבול . רעת האדם הביאה כליה גם על הבהמות , העופות והרמשים ( בר' ו . ( 7-5 הפסקת הפורענות הייתה תלויה בחסד האל והתבטאה בהצלת האדם ובעלי החיים כאחד : '' ניןכר אלהים את נח לאת כל החיה לאת כל הבהמה אשר אתו בתבה ליעבר # להים רוח על האלץ נישכו המים" ( בר' ח . ( 1 מצאנו בדברי הנביאים שחורבן הארץ פוגע באדם ובחיה כאחד ( הו' ד , ( 3 כשהארץ משועבדת לבבלים גם בעלי החיים משתעבדים כביכול ( יר' כז , ( 6 וכשתגיע הישועה היא תושיע הן את האדם והן את החיה ( תה' לו . ( 7 מלך נינוה מנסה להשיב את עירו למצב בראשיתי - מצב שבו האל , האדם והחיה חיים בהרמוניה מלאה . בצערם מתלכדים אנשי נינוה ומנסים כאיש אחד להישמע לדברי 5 מלכם . אנשי נינוה בוחרים בחיים בשעה שיונה מבקש את מותו . יונה נצטווה לקום ולבשר את שליחותו ואילו מלך העיר קם מתוך רצון ויוזמה . יונה ברח לשמע הצו האלוהי וניסה להתרחק ממנו עד כמה שניתן ואילו המלך ישב על מקומו נטוע בקרקע כאבל ( שמ"ב יב , 17-16 דנ' 6 ט . ( 3 אנשי נינוה ומלכם מצליחים בקלות רבה לקרוא אל אלוהים , בניגוד ליונה ( יונה ג . ( 5 יונה שותק ואילו המלך זועק ומכריז על עשיית מעשים . מלך נינוה מבין שאין די בעינויי הגוף ויש צורך בתפילה ובנטישת החטא . התאבלות אנשי נינוה וקריאת המלך לעשיית תשובה כאמצעי לביטול הגזרה מופיעה באופן דומה גם בדברי הנביא יואל : "וגם עתה נאם יהוה שבו עדי בכל לבבכם ובצום ובבכי ובמקזפד ן וקלעו לבבכם ואל בגדיכם לשובו אל ? הוה א להיכם כי חנון לרחום הוא אלך אפים ורב סעד לנחם על הרעה '' ( יואל ב , . ( 13-12 בדרך דומה מתוארים נסיכי צור האבלים : "להטמיעו עליך בקולם ( יזעקו מלה ליעלי עפר על-ראשיהם באפר :-יתפלשו להקליחו אליך קלחה לרעת שקים ובכו אליך במר ?} ש מספד מר ו לנשאו אליך 5 ניל ! ם קינה וקוננו עליך מי כצור כדמה בתוך הים '' ( יח' כז . ( 32-30

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר